Του Οσίου πατρός ημών Ιωάννου του Χρυσοστόμου – λόγος ΙΖ’, Α’ ΚΟΡ., Κεφ. ΣΤ, 12 – 14 «Πάντα μοι έξεστιν, άλλ’ ου πάντα συμφέρει…».

«Πάντα μοι έξεστιν, άλλ’ ου πάντα συμφέρει˙ πάντα μοι έξεστιν, άλλ’ ουκ εγώ εξουσιασθήσομαι υπό τινός».
Τους λαιμάργους ενταύθα αινίττεται. Επειδή γαρ μέλλει πάλιν επί τον πεπορνευκότα φέρεσθαι – η δε πορνεία από τρυφής και αμετρίας – σφοδρώς το πάθος κολάζει. Ουδέ γαρ περί των απηγορευμένων λέγει τούτο – εκείνα γαρ ουκ έξεστιν – αλλά περί των αδιαφόρων είναι δοκούντων. Οίόν τι λέγω˙ έξεστι, φησί, φαγείν και πιείν, άλλ’ ου συμφέρει μετά ασωτίας. Και το δη θαυμαστόν αυτού και παράδοξον, ο δη πολλαχού ποιείν είωθεν, εις το εναντίον περιτρέπων τον λόγον, τούτο και ενταύθα κατασκευάζει, και δείκνυσιν ότι το εν εξουσία ποιείν ου μόνον ου συμφέρει, άλλ’ ουδέ εξουσίας εστίν αλλά δουλείας…

«Όλα μου επιτρέπονται, αλλά όλα δεν συμφέρουν˙ όλα μου επιτρέπονται, αλλά εγώ δεν θα εξουσιασθώ από τίποτε».
Εδώ υπαινίσσεται τους λαίμαργους. Επειδή δηλαδή πρόκειται πάλιν να στραφή κατά του πόρνου – η δε πορνεία προέρχεται από την τρυφηλότητα και την έλλειψιν μέτρου εις την ζωήν – καταδικάζει με σφοδρότητα το πάθος. Και ούτε λέγει τούτο περί των απηγορευμένων – διότι εκείνα δεν επιτρέπονται – αλλά περί των θεωρουμένων ουδετέρων. Εννοώ το εξής περίπου˙ μου επιτρέπεται, λέγει, να φάγω και να πίω, αλλά δεν συμφέρει να το κάμνω με ασωτίαν. Και το πλέον θαυμαστόν και παράδοξον, το οποίον, ως γνωστόν, εις πολλάς περιπτώσεις εσυνήθιζε να κάμνη, στρέφων τον λόγον εις το αντίθετον, τούτο το κάμνει και εδώ, και αποδεικνύει ότι το δικαίωμα να κάμνη κανείς κάτι όχι μόνον δεν συμφέρει, άλλ’ ούτε καν δικαίωμα είναι αλλά δουλεία….

Του Οσίου πατρός ημών Ιωάννου του Χρυσοστόμου – λόγος ΙΖ’, Α’ ΚΟΡ., Κεφ. ΣΤ, 12 – 14 «Πάντα μοι έξεστιν, άλλ’ ου πάντα συμφέρει…».rar

Παράβαλε και:
Κυριακή ΛΔ. του ασώτου: το Αποστολικόν Ανάγνωσμα της Θ. Λ., Εως πότε θα σέρνης τον θάνατον, Λόγος του αειμνήστου Μητροπ. Νικαίας Γεωργίου Παυλίδου.

Κατηγορίες: Αγιολογικά - Πατερικά, Κυριακοδρόμιο (προσέγγιση στο Ευαγγέλιο και τον Απόστολο της Κυριακής και των Μεγάλων Εορτών), Λειτουργικά, εορτολογικά, Νεοελληνική απόδοση Ύμνων, Συναξάρια, Λογοτεχνικά. Προσθήκη στους σελιδοδείκτες.