Κάθε Ιεροπραξία πρέπει να κατακλείεται πάντοτε δι’ απολύσεως; – Ιωάννου Φουντούλη.

Εάν κληθή ο ιερεύς να εκτελέση κάποιαν υπηρεσίαν και βάλη «Ευλογητός» και εκτελέση την υπηρεσίαν, πρέπει να κάμη απόλυσιν ή δεν είναι επιβεβλημένη η απόλυσις;

Κάθε εκκλησιαστική ακολουθία έχει ένα ωρισμένο σχήμα. Αρχίζει πάντοτε με μία δοξολογία του Θεού, διάφορο στην κάθε περίπτωσι («Ευλογητός ο Θεός…», «Δόξα τη αγία και ομοουσίω…», «Ευλογημένη η βασιλεία …»), και κατακλείεται με μία στερεότυπη «απόλυσι», «μεγάλη» ή «μικρά», που επισφραγίζεται με το «Δι’ ευχών…». Η ευλογία της ενάρξεως και η απόλυσις παραλείπονται σε μερικές περιπτώσεις, όταν μία ακολουθία επισυνάπτεται σε μία άλλη. Τότε μόνο η πρώτη αρχίζει με την ευλογία της ενάρξεως και μόνο η τελευταία κατακλείεται με απόλυσι. Έτσι γίνεται επί παραδείγματι στις ακολουθίες των ωρών, μεγάλων ή μικρών, και στην ακολουθία του αγιασμού των Θεοφανείων. Άλλ’ αυτό είναι μάλλον εξαίρεσις. Σ’ όλες τις άλλες περιπτώσεις, έστω και αν μία ακολουθία τελήται συναπτά με μία άλλη, γίνονται χωριστές ενάρξεις και χωριστές απολύσεις για την κάθε μία. Παράδειγμα οι ακολουθίες του μεσονυκτικού, του όρθρου και της θείας λειτουργίας, που συνήθως επισυνάπτονται, αλλά κάθε μία έχει δική της έναρξι και απόλυσι (έστω και αν η απόλυσις του όρθρου γίνεται μυστικώς), οι ακολουθίες της Θ’ ώρας και του εσπερινού, του αρραβώνος και του γάμου, της θείας λειτουργίας και του εσπερινού της γονυκλισίας της Πεντηκοστής κλπ. έτσι κάθε ακολουθία αρχίζει με την ευλογία του Θεού και τελειώνει με την ευλογία των παρισταμένων στην ακολουθία πιστών, γιατί κατ’ ουσίαν αυτό είναι η απόλυσις, μία ευλογία που σημαίνει το τέλος της ιεράς υπηρεσίας και δίδει το σύνθημα της αποχωρήσεως – απολύσεως – των πιστών. Δεν νομίζω λοιπόν πως επιτρέπεται ή δικαιολογείται η παράλειψίς της.

Από το βιβλίο του αειμνήστου Καθηγητού της Θεολογικής σχολής του Α.Π.Θ., Ιωάννου Μ. Φουντούλη: Απαντήσεις εις Λειτουργικάς απορίας. Τόμος Α’. ΣΤ’ έκδοσις.

Εκδόσεις της Αποστολικής Διακονίας της Εκκλησίας της Ελλάδος, Αθήναι, 1991.

Η/Υ επιμέλεια Σοφίας Μερκούρη.

Κατηγορίες: Λειτουργικά, εορτολογικά, Νεοελληνική απόδοση Ύμνων, Συναξάρια. Προσθήκη στους σελιδοδείκτες.