17 Αυγουστου, μνήμη των Αγίων Μαρτύρων: Παύλου και Ιουλιανής: Συναξάριον.

Σήμερα η εκκλησία μας εορτάζει και τιμά την ιερή μνήμη των δύο αγίων αδελφών και μαρτύρων, Παύλου και Ιουλιανής. Πατρίδα τους ήταν η Πτολεμαϊδα της Παλαιστίνης. Γεννήθηκαν από γονείς χριστιανούς κι ανατράφηκαν, όπως γράφει ο απόστολος «εν παιδεία και νουθεσία Κυρίου». Αυτό είναι το καλύτερο που μπορεί να προσφέρει στα παιδιά της μια οικογένεια, που πραγματικά τα αγαπά, ενδιαφέρεται για το μέλλον τους, για την προκοπή τους. Η ανατροφή, σύμφωνα με το Ευαγγέλιο και το νόμο του Θεού, είναι η καλύτερη προίκα και κληρονομιά, που μπορούν οι γονείς να αφήσουν στα παιδιά τους, όταν πραγματικά τα αγαπάνε. Τα κτήματα και τα χρήματα έρχονται ύστερα.

Ο Παύλος είχε καταγίνει πολύ στη μελέτη της θείας Γραφής, κι ήταν σε θέση να κατατροπώσει με το λόγο του Θεού όλους τους ειδωλολάτρες και τους αιρετικούς. Η μελέτη και η γνώση της θείας Γραφής είναι ο τέλειος οπλισμός του χριστιανού, για να πολεμήσει κάθε φορά τους εχθρούς της πίστεως και της αλήθειας. Αλλά η άγνοια πάλι των θείων Γραφών είναι η αιτία πολλών κακών στην εκκλησία. Οι αιρετικοί και οι κακόδοξοι αυτή την άγνοια εκμεταλλεύονται, για να διαδίδουν τις πλάνες τους και να παρασύρουν τους πιστούς. Στον καιρό μας μεγάλη ζημιά κάνουν στην εκκλησία οι λεγόμενοι Μάρτυρες του Ιεχωβά, επειδή ακριβώς οι χριστιανοί αγνοούν τη θεία Γραφή.

Όταν ομιλούμε για μελέτη και γνώση της θείας Γραφής, δεν εννοούμε ο καθένας να διαβάζει το Ευαγγέλιο και να το εξηγεί μόνος του κι όπως θέλει. Η θεία Γραφή είναι το βιβλίο της εκκλησίας. Η εκκλησία λοιπόν ερμηνεύει τη θεία Γραφή και οι πιστοί ακούνε και δέχονται την ερμηνεία και τη διδασκαλία της εκκλησίας. Γι’ αυτό, όταν λέμε και τώρα ότι ο Παύλος από την Πτολεμαϊδα της Παλαιστίνης μελετούσε και γνώριζε τη θεία Γραφή, εννοούμε ότι στη μελέτη του είχε οδηγό κι εξηγητή την εκκλησία. Η εκκλησία έργο της έχει να κηρύττει το λόγο του Θεού: να εξηγεί και να ερμηνεύει τη θεία Γραφή, κι αυτό το έργο δεν το παραμελεί και δεν το παραλείπει ποτέ.

Ήταν το έτος 270 κι ο βασιλιάς Αυρηλιανός επισκέφθηκε την Πτολεμαϊδα. Ο Παύλος κατάλαβε πως αυτή η επίσκεψη δεν θα ήταν για καλό των χριστιανών, γι’ αυτό και το καλύτερο και πρώτο που έκαμε ήτανε να προετοιμάσει για το μαρτύριο την αδελφή του Ιουλιανή. Το ίδιο έκαμε και για τον εαυτό του: προετοιμαζότανε για τη μεγάλη δοκιμασία, που έβλεπε πως ερχότανε. Σε μια στιγμή καθώς σκεφτότανε τι μπορούσε να τον βρει, έκαμε το σταυρό του. Τον είδαν οι ειδωλολάτρες κι αυτό ήταν αρκετό για να τον καταγγείλουν και να βρεθούν ο Παύλος και η Ιουλιανή κατηγορούμενοι μπροστά στον βασιλέα. Και οι δυο σε μια γωνιά και με μια απόφαση, να μείνουν ακλόνητοι στην πίστη σε ό,τι κι αν τους περίμενε.

Είναι γνωστή η σειρά και η κλίμακα των βασανιστηρίων, τα οποία με μικρές παραλλαγές υπέφεραν οι άγιοι Μάρτυρες. Άρχιζαν πρώτα να τους δέρνουν αλύπητα, τους ξέσχιζαν ύστερα τα σώματα, τους έκαιαν και τους έριχναν στα θηρία, κι αν σ’ όλα αυτά, όπως και συνέβαινε, ο Θεός τους φύλαγε και ζούσαν ακόμα, τελευταία τους αποκεφάλιζαν. Έτσι έγινε και με τους δυο αδελφούς Παύλο και Ιουλιανή: έχοντας τη χάρη του Θεού κι ενισχύοντας ο ένας τον άλλο, άντεξαν ως το τέλος. Οι ίδιοι οι δήμιοι (Στρατόνικος, Κοδράτος και Ακάκιος), βλέποντας την πίστη των δύο αδελφών, πίστεψαν κι έγιναν χριστιανοί: είχαν βέβαια κι αυτοί την ίδια μαρτυρική τελείωση μ΄ εκείνους που πρώτα τους βασάνιζαν, και πορεύθηκαν όλοι μαζί στην αιώνια ζωή.

Από τα πιο ευχάριστα και ζηλευτά στη ζωή είναι η ομοψυχία κι η αγάπη των αδελφών. Όπως πάλι από τα πιο λυπηρά και δυσάρεστα είναι τα μίση και οι έχθρες που χωρίζουν τ΄ αδέλφια μέσα σε μια οικογένεια. Δεν είναι σπάνιο να μισιούνται μεταξύ τους και να σκοτώνονται τ΄ αδέλφια για πολλές αιτίες και μάλιστα για κληρονομικές διαφορές. Οι δύο αδελφοί Παύλος και Ιουλιανή, ομόπιστοι και ομόψυχοι, πήραν μαζί το δρόμο του μαρτυρίου και πορεύθηκαν προς το θάνατο, ενισχύοντας ο ένας τον άλλο έτσι, που και οι δήμιοι και βασανιστές των να τους μιμηθούν. Ταιριάζει να επαναλάβουμε και για τους δυο μάρτυρες αδελφούς Παύλο και Ιουλιανή τα λόγια του ψαλμού˙ «Ιδού δη τί καλόν ή τι τερπνόν, άλλ’ ή το κατοικείν αδελφούς επί το αυτό». Αμήν.

Από το βιβλίο:

ΕΠΙΣΚΟΠΟΥ
ΔΙΟΝΥΣΙΟΥ Λ. ΨΑΡΙΑΝΟΥ
ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΣΕΡΒΙΩΝ ΚΑΙ ΚΟΖΑΝΗΣ

ΕΙΚΟΝΕΣ ΕΜΨΥΧΟΙ
(Εξαπλά β’)
ΚΗΡΥΓΜΑΤΑ ΑΓΙΟΛΟΓΙΚΑ

Η/Υ επιμέλεια, Σοφίας Μερκούρη.

Κατηγορίες: Άρθρα, Ιστορικά, Λειτουργικά, εορτολογικά, Νεοελληνική απόδοση Ύμνων, Συναξάρια. Προσθήκη στους σελιδοδείκτες.