Ο Ιησούς καλεί τον Φίλιππο και τον Ναθαναήλ – Ιερομονάχου Κοσμά Δοχειαρίτου.

(Ιωάν. α, 43-51)

Την άλλη μέρα ο Ιησούς αποφάσισε να πάει στη Γαλιλαία. Βρίσκει τότε τον Φίλιππο και του λέει: «Έλα μαζί μου». Ο Φίλιππος καταγόταν από τη Βηθσαϊδά, την πατρίδα του Ανδρέα και του Πέτρου. Βρίσκει ο Φίλιππος τον Ναθαναήλ και του λέει: «Αυτόν που προανήγγειλε ο Μωυσής στον νόμο και οι προφήτες, τον βρήκαμε˙ είναι ο Ιησούς, ο γιος του Ιωσήφ από τη Ναζαρέτ». «Μπορεί από τη Ναζαρέτ να βγει τίποτα καλό;» τον ρώτησε ο Ναθαναήλ. «Έλα και δες μόνος σου», του λέει ο Φίλιππος.

41 Ο Ιησούς είδε τον Ναθαναήλ να πλησιάζει και λέει γι’ αυτόν» «Να ένας γνήσιος Ισραηλίτης, χωρίς δόλο μέσα του». «Από πού με ξέρεις;»42 τον ρωτάει ο Ναθαναήλ. Κι ο Ιησούς του απάντησε: «Προτού σου πει ο Φίλιππος να έρθεις, σε είδα που ήσουν κάτω απ’ τη συκιά». Τότε ο Ναθαναήλ του είπε: «Διδάσκαλε, εσύ είσαι ο Υιός του Θεού, εσύ είσαι ο βασιλιάς του Ισραήλ». Κι ο Ιησούς του αποκρίθηκε: «Επειδή σου είπα πως σε είδα κάτω από τη συκιά, γι’ αυτό πιστεύεις; Θα δεις μεγαλύτερα πράγματα απ’ αυτά». Και του λέει: «Σας βεβαιώνω ότι σύντομα θα δείτε να έχει ανοίξει ο ουρανός, και οι άγγελοι του Θεού να ανεβαίνουν και να κατεβαίνουν πάνω στον Υιό του Ανθρώπου».

ΣΧΟΛΙΑ

(41) «Μπορεί από τη Ναζαρέτ να βγει τίποτα καλό;» τον ρώτησε ο Ναθαναήλ. «Έλα και δες μόνος σου», του λέει ο Φίλιππος».

Εγκληματικαί οργανώσεις. Αύται είναι σκότος, βία , Άδης. Το σκότος.

Αι εγκληματικαί οργανώσεις δεν σου λέγουν τον Αρχηγόν τους. Δεν εμφανίζεται προσωπικώς ο αρχηγός των. Το παράδειγμά των μιμούνται οι υπαρχηγοί. Σκεπάζονται ανωνύμως ή ψευδωνύμως. Αισθάνονται ότι το χωριό των, η οικογένειά των η κοινωνική των θέσις είναι άσημα. Δια τούτο περιβάλλονται διάφορα ονόματα ηρώων Επαναστάσεως: Νικηταράς, Ανδρούτσος, Παλαιών Πατρών Γερμανός, Παπαφλέσσας. Βάνουν μάσκες γίνονται μασκαράδες, έχουν παντοτινές αποκριές! Και μια μικρή λεπτομέρεια. Μάσκες φέρονται κατά τοιούτον τρόπον, ώστε εσωτερικώς το θηρίον και εξωτερικώς προσωπείον ανθρώπινον. Μέσα στο σκότος έχουν και την βίαν. Όχι «έρχου και ίδε» αλλά «πήγαινε και σώπα». Το πιστόλι και η βία είναι τα μόνα μέσα. Σου απαγορεύει να σκέπτεσαι ελευθέρως. Γίνεσαι τυφλόν όργανον της Α ή Β Γκεστάπω.

Ποίαν σχέσιν έχουσιν ταύτα προς ημάς; Είσθε Φίλιπποι; Πολλοί συγγενείς σας, γνωστοί σας είναι Ναθαναήλ. Σεις οι Φίλιπποι, που είδατε φως του Χριστού σήμερον, χθες, πέρυσι, είσθε υπεύθυνοι απέναντι του Φωτός. Όσον περισσότερον χρόνον είδατε το φως, όσον περισσότερον εθαυμάσατε την φωτεινότητα των σκέψεων, τόσον περισσότερον είσθε υπεύθυνοι να μεταδώσητε το Φως στους Ναθαναήλ. Ιωάννη φίλε, Δημήτριε εξάδελφε, φίλη Μαρία κ.λ.π. ευρήκαμεν το Φως. Θα ακούσητε αντιρρήσεις. Παππάδες! Εκκλησίες, αγιαστούρες, αρχαιολογία, μούχλες! Η απάντησίς σας «Έρχου και ίδε». Έλα μια φορά και μη έρχεσαι άλλη φορά. Έλα να ίδης. Θα ίδω; Τι; Φως!

Το Φως! Θα ίδης και θα βρης τον εαυτόν σου και τον Θεόν σου. Τόσον πολύ το μάτι σου θα απλώση, ώστε θα ίδη το εγγύτατον και απώτατον πάντων, τον εαυτόν σου και τον Θεόν σου, ως και ο Ναθαναήλ. Αφού θα ίδης το εγγύτατον και απώτατον πάντων, θα ίδης, και τα μεταξύ αυτών κείμενα. Βεβαιότατα! Θα εύρης τον χαμένον και χαυνωμένον από τις μαγείες του κόσμου εαυτόν σου. Σε κάθε κήρυγμα θα σου δίδεται ένα μυστικό και μαγικό κλειδί, δια του οποίου θα ανοίγης τα υπόγεια του εαυτού σου και τα ανώγεια Του Ουρανού. Σήμερα θα ακούσης περί θυμού, αμέσως θα ανοίξης το κατώγιον της ψυχής σου, όπου έχεις τα σκυλιά, τους θυμούς και θα εξέλθουν εκείθεν. Ταυτοχρόνως ένα κομμάτι από το ουράνιον Φως, ηρεμία θα φωτίση το εκκενωθέν δωμάτιον της ψυχής σου. Αύριον θα ακούσης περί σαρκικών αμαρτημάτων. Δεύτερον μαγικόν κλειδί, δια του οποίου θα ανοίξης το κατώγειον της ψυχής σου, όπου είναι οι χοίροι των σαρκικών μολυσμάτων και θα εξέλθουν. Ταυτοχρόνως φως ουράνιον αιδημοσύνης θα φωτίζη την ψυχήν σου και θα διανθίζη τας παρειάς σου.

Κατόπιν θα ακούσης περί ταπεινοφροσύνης. Άλλο μαγικό κλειδί, δια του οποίου θα εξέλθουν τα παγώνια από μέσα σου της υπερηφανείας σου και φως ταπεινοφροσύνης θα έλθη γλυκύτερου του εγωϊσμού! Θα ακούσης περί μεμψιμοιριών, παρεξηγήσεων, βαρυγκομίας κλπ. Θα σου δοθή άλλο μυστικό κλειδί που θα ανοίξης συρτάρια της ψυχής σου και εκείθεν θα εξέλθουν ζουζούνια των λογισμών σου, ταυτοχρόνως δε φως σαν βροχή υπό μορφήν ηλιακών ακτίνων θα φωτίση το βάθος σου και θα ίδης τον εαυτόν σου. Ιδού το φως! (Αρχιμανδρίτης, Ιωήλ Γιαννακόπουλος.)

(42) «Ο Ιησούς είδε τον Ναθαναήλ να πλησιάζει και λέει γι’ αυτόν: «Να ένας γνήσιος Ισραηλίτης, χωρίς δόλο μέσα του». «Από πού με ξέρεις;» τον ρωτάει ο Ναθαναήλ».

Ο Ναθαναήλ φέρει ελευθέρως αντιρρήσεις εις τον Φίλιππον και τον Χριστόν. Δεχόμεθα αντιρρήσεις ειλικρινάς, αδόλους. Παρακαλούμεν να μας τις είπουν. Είναι η τροφή μας. Η εκκλησία μας έχει Μυστήρια ουδέν όμως μυστικόν. Πιστεύομεν, ότι ο άρτος και ο οίνος γίνεται δια της ευλογίας του ιερέως σώμα και αίμα Χριστού. Μέγα Μυστήριον! Ουδέν μυστικόν. Ούτε Μασσωνισμός = σκότος είμεθα, ούτε Γκεσταπώ= σκότος και βία. Αλλοίμονόν σου αν προσώσης, αποκαλύψης τα μυστικά της οργανώσεως της εγκληματικής. Εύγε σου, αν κατά Χριστόν κηρύξης τα Μυστήριά Του. Η Χριστιανική ελευθερία ως φωτεινή, στερείται κολακείας. Είσαι ανίκανος στρατηγός; Το Φως τούτο θα σου είπη. Δεν κάμνεις ούτε για σκιτζής. Είσαι άδικος δικαστής; Δεν κάμνεις ούτε για κλητήρ. Όχι μόνον τα ξένα δεν είναι ιδικά σου, αλλά και τα ιδικά σου είναι ξένα και συ ο ίδιος δεν ανήκεις εις τον εαυτόν σου. Τέτοια η Ελευθερία, ώστε να αντέχη εις το φως «έρχου και ίδε». Ιδού η Ελευθερία και το Φως. Φως ελεύθερον και ελευθερία φωτεινή. Και το αποτέλεσμα. Ουρανός και γη θα
γίνουν ένα. (Αρχιμανδρίτης, Ιωήλ Γιαννακόπουλος.)

Από το βιβλίο: «Ιησούς Χριστός: Βίος, Διδασκαλία, Θαύματα», Α’ τόμος, του Ιερομονάχου Κοσμά του Δοχειαρίτου.

Ιερόν Δοχειαρίτικον Κελλίον, Αγίου Ιωάννου του Θεολόγου. Αγιον Ορος 2011.

Η/Υ επιμέλεια Σοφίας Μερκούρη.

Παράβαλε και:
Του Οσίου πατρός ημών Ιωάννου του Χρυσοστόμου – ομιλία Κ’, εις το Κατά Ιωάννην, Κεφ. Α, 43 – 48 (Κυριακή Α. νηστειών, της Ορθοδοξίας).

Κατηγορίες: Αγιολογικά - Πατερικά, Ιστορικά, Λειτουργικά, εορτολογικά, Νεοελληνική απόδοση Ύμνων, Συναξάρια, Λογοτεχνικά. Προσθήκη στους σελιδοδείκτες.