Κυριακή Θ’ Λουκά: Η αφροσύνη του πλεονέκτου – † Επίσκ’ Αυγουστίνου Καντιώτου.

(Λουκ. ιβ 16-21)

«Του Κυρίου η γη και το πλήρωμα αυτής» (Ψαλμ. 23,1)

Το Ευαγγέλιο, αγαπητοί μου, είνε ένας κα­θρέφτης, στον οποίον, εάν κοιτάξουμε με προσοχή, θα δούμε τον άθλιο εαυτό μας, τις κακίες και τα πάθη που έχουμε. Στο σημερινό δε ευαγγέλιο βλέπουμε ένα από τα φοβερώτε­ρα ελαττώματα. Ονομάζεται πλεονεξία. Πλεονεξία είνε το να μη ευχαριστήται κανείς σ’ αυτά που έχει, αλλά να ζητή όλο και περισσό­τερα και ποτέ να μη λέη «Δόξα σοι, ο Θεός». Είνε μια εκδήλωσις του ατομιστικού και εγωϊστικού πνεύματος. Στη σημερινή παραβολή βλέπουμε την εικόνα του πλεονέκτου.
* * *

Τι μας λέει; Ήταν ένας άνθρωπος πλούσι­ος γεωκτήμων. Είχε πολλά υποστατικά, χωράφια, αμπέλια, ελαιοστάσια, κήπους με ο­πωροφόρα δεν­τρα. Κατείχε μεγάλη έκτασι γης. Η­ταν άραγε ευ­τυχι­σμένος; Όπως δείχνει η συνέχεια, όχι. Μια χρονιά ήρθε μεγάλη ευφορία. Τα χωράφια έδωσαν πολύ καρπό. Τα δεν­τρα λύγιζαν απ’ το βάρος. Τι έπρεπε κι αυτός να πη; Να πη «Δόξα σοι, ο Θεός», να πη ένα «ευ­χαριστώ». Το είπε; Δεν το είπε. Όταν είδε αυ­τη την έκτακτο εσοδεία μπήκε σε μεγάλη συλλογή. Πήγαινε να κοιμηθή τη νύχτα και δεν τον έπιανε ύπνος. Τον απασχολούσε ένα πρόβλημα, που εύκολα μπορούσε να λυθή, αλλά η πλεονεξία το έκανε δυσεπίλυτο.

Ποιό ήταν το πρόβλημα. «Τι να κάνω», λέει, «που δεν έχω που να συνάξω τα αγαθά μου;» (Λουκ. 12,17). «Τι να κάνω;»! Να το λέη ο φτωχός άνθρωπος που δεν έχει ψωμί να φάη, να το λέη ο πολύτε­κνος πατέρας που σκέπτεται πως θ’ αποκαταστήση τα παιδιά του, να το λέη η χήρα που παλεύει με τόσα προβλήματα, να το λέη το ορφανό που έμεινε έρημο; Το λέει αυτός! Επί τέλους, αφού βασάνισε το μυαλό του, βρήκε λύσι. Ποιά λύσι; Να γκρεμί­ση τις αποθήκες του και να χτίση μεγαλύτερες. Αφού συλλέξω εκεί τους καρπούς, σκεπτόταν, θα πω• «Ψυχή μου, έχεις πολλά αγαθά κείμενα εις έτη πολλά• αναπαύου φάγε, πίε, ευφραίνου» (ε.α. 12,19). Αυτά σκεπτόταν, αυτός ήταν.

Ο κόσμος θα τον θεωρούσε έξυπνο. Αλλά άλλη η γλώσσα του κόσμου, άλλη του Ευ­αγγε­λίου. Ας φαινόταν προνοητικός και δημιουργικός• ο Κύριος λέει, ότι δεν είχε μυαλό κουκούτσι, τον ο­νομάζει «άφρονα» (ε.α. 12,20). Γιατί τον ονομάζει άφρονα; Προσέξτε.

Ακούσατε τι λέει• «Τα γενήματα μου», «τα αγαθά μου» (ε.α. 12,18). Πόσο αμαρτωλό εκείνο το «μου»! Αυτό θα μας φάη. Ήταν δικά του; Πρώτα-πρώτα ο σπόρος. Μέσα του κλείνει τεραστία δύναμι αναπαραγωγής. Ποιός του εδωσε τη δύναμι αυτή; Χίλιοι γεωπόνοι και άλλοι επιστήμονες να μαζευτούν, ένα σπόρο δε μπο­ρουν να κάνουν. Ο σπόρος λοιπόν που έσπειρε ο πλούσιος δεν ήταν δικός του. Έπει­τα το χώμα. Για να φυτρώση ο σπόρος, θέλει χώμα. Τι είνε το χώμα; Άλλο πάλι μυστήριο. Το χώμα που πατούμε έχει τεραστία δύναμι. Χιλιάδες τώρα χρόνια βλαστάνει, φυτρώνει συνεχώς. Είνε γόνιμο, να η αξία του. Πάρτε δυό γλάστρες, μία γεμάτη χρυσάφι και μία γε­μάτη χώμα, και σπείρετε σπόρο• το χρυσάφι δε φυτρώνει, ει­νε στείρο, ενώ το χώμα είνε ευ­λογημένο• βγάζει δεν­τρα, καρπούς, άνθη. Ποιός το έκανε; Ο σπόρος λοιπόν του Θεού, το χώμα του Θε­ου. Αλλά για να φυτρώση ο σπόρος στο χω­μα θέλει και νερό. Αν ο ουρανός δε βρε­­ξη, ξεράθη­καν τα πάντα. Απαραίτητος ει­νε και ο ήλιος• χω­ρις τις ακτίνες του τίποτα δεν ευ­δοκιμεί. Με λίγα λόγια,
όλα του Θεού είνε.

Εν τούτοις ο πλούσιος λέει «τα αγαθά μου». Δεν είνε δικά σου, κύριε. Δεν άκουσες ποτέ το λόγο «Του Κυρίου η γη και το πλήρωμα αυ­της» (Ψαλμ. 23,1); Του Κυρίου είνε και η γη και ο­λα τα αγαθά της. Δεν είσαι ιδιοκτήτης, μόνο διαχειριστής.

⃝ Είνε όμως ανόητος κι από άλλης πλευ­ρας. «Θα γκρεμίσω», λέει, «τις αποθή­κες μου, θα κάνω καινούργιες και θα μαζέψω εκεί τα αγαθά μου». Ζητούσε αποθήκες. Μα υπήρχαν. Δεν το λέω εγώ, το λέει ο Μέγας Βασίλειος. Ποιές είνε οι αποθήκες; Τα στομάχια των πεινασμέ­νων! Δεν σκέφθηκε ότι δίνοντας στους φτωχούς αποθηκεύει στους ουρανούς. Γι’ αυτό είνε «άφρων».

⃝ Είνε ανόητος ακόμα, διότι υπολόγιζε πως θα ζήση «έτη πολλά» (ε.α. 12,19). Έζησε; Ούτε μια νύχτα. Έκανε «λογαριασμό χωρίς τον ξενοδό­­χο». Ποιός είνε ο «ξενοδόχος»; Ο χάρος! Εκει που έκανε σχέδια, ακούει• Έλα εδώ, κι ουτε δευτερόλεπτο αναβολή!… Τι είνε ο αν­θρω­πος; Μια σταγόνα αίμα στον εγκέφαλο και γίνεται φυτό. Ανόητε, «άφρον»!…

Ώστε λοιπόν η πλεονεξία εν τη εσχάτη αναλύσει της είνε αφροσύνη. Εν τούτοις ο αν­θρωπος δεν συνετίζεται, δεν λέει ποτέ «φτάνει». Η θάλασσα μπορεί να πη στα ποτάμια «Φτάνει πια το νερό σας», ο χάρος μπορεί να πη στους νεκρούς «Φτάνει πια, χόρτασα από πτώματα»• ο πλεονέκτης όμως δεν το λέει. Έκανε ένα εκατομμύριο; ζητάει δύο• έκανε δύο; ζητάει τέσσερα, πέντε, δέκα, είκοσι εκατομμύρια… Φοβερό το πάθος• «ρίζα πάντων των κακών είνε η φιλαργυρία» (Α Τιμ. 6,10). Κάνει δυστυχή τον εαυτό του. Υπενθυμίζει κάποιον από τους αρχαίους, που παρακάλεσε, λένε, τους θεούς, ο,τι αγγίζει να γίνεται χρυ­σάφι, και τον άκουσαν• άγγιξε πέτρες, δέντρα, λουλούδια…, όλα έγιναν χρυσά. Όταν όμως στο σπίτι κάθησε στο τραπέζι, έγιναν χρυσά και το πιάτο και το φαγητό και το ψωμί• έτσι δεν είχε τι να φάη, και πέθανε από την πείνα. Φάε, λοιπόν, χρυσάφι! Μύθος είνε αυτός, αλλά διδάσκει σε τι παγίδα πέφτει ο πλεονέκτης.

Η πλεονεξία, εκτός από τα άτομα, απειλεί τα έθνη και την κοινωνία σήμερα. Και η μικρή μας πατρίδα κινδυνεύει. Το έθνος μας ήταν πτωχό, δεν είχε επάρκεια. Σιτάρι φέρναμε απ’ έξω, από τη Ρωσία και την Αμερική. Ρύζι ―θυμούμαι στα χρόνια τα δικά μας― δεν υπήρχε ούτε μια φούχτα, ούτε για φάρμακο. Τώρα, δο­ξα τω Θεώ, όχι μόνο γίναμε αυτάρ­κεις αλ­λα έχουμε και πλεόνασμα. Ας είνε καλά οι γε­ωρ­γοι της υπαίθρου μας αλλά και οι αδελφοί μας οι εργατικώτατοι πρόσφυγες, που εδιωξε ο Κεμάλ από τη Μικρά Ασία. Όλοι αυ­τοι δούλεψαν σαν μια οικογένεια, και οι πέτρες ακόμα καλλιεργήθηκαν και καρποφόρησαν. Τώρα όμως τι κάνουμε οι άφρονες• πετού­με ροδάκινα, μήλα και άλλους καρπούς στις χωματερές. Θεέ μου, τι έγκλημα! Έχουμε τόσο εμπορικό στόλο• μπορούσαμε να φορτώσου­­με δέκα καράβια και να τα πάμε στις χω­ρες που πεινάνε και πεθαίνουν οι άνθρωποι. Δεν το κάνουμε οι πλεονέκται και άφρονες.

Και άφρων πλεονέκτης είνε ολόκληρος η Ευρώπη, αυτή η ΕΟΚ, που επιβάλλει να ξερριζωθούν αμπέλια και ελαιοστάσια στην Ελλάδα, για να μπορούν αυτοί να πωλούν σε μεγά­λες τιμές τα προϊόντα τους. Δεν θα επεκτα­θω επ’ αυτού. Περιμένουν πολλά ωρισμένοι από την ΕΟΚ, εγώ δεν περιμένω. Είνε συνασπισμός συμφεροντολόγων, «εταιρεία λεόντων» όπως την ωνόμασε κάποιος πολιτικός. Και αν μπη και η Τουρκία μέσα, ωχ ωχ, γράψε αλλοίμονο!…
* * *

Το Ευαγγέλιο είνε αιώνιο, αγαπητοί μου. Ιδού η εικόνα της πλεονεξίας που μας δίδει. Και το φάρμακο που συνιστά ποιό είνε;

Το πνεύμα του Ευαγγελίου είνε• Να είσαι ο­λιγαρκής, εργατικός, δίκαιος, σπλαχνικός. Αρκέσου στα λίγα, τα απαραίτητα, στον «αρ­τον ημών τον επιούσιον» (Ματθ. 6,11). Οι ανάγ­κες του ανθρώπου δεν είνε πολλές• πέντε – δε­κα το πολύ. Τώρα ο άφρων άνθρωπος της κα­ταναλωτικής κοινωνίας επλήθυνε τις α­νάγκες του σε χιλιάδες. Οι περισσότερες εινε περιττά η και επιβλαβή πράγματα, όπως λ.χ. το τσιγάρο. Αν λείψουν τα περιττά, ο μικρός πλανήτης μας είνε εφωδιασμένος απο τον Δημιουργό με τόσα πλούτη, που αν καλλιεργηθή σωστά μπορεί να θρέψη πέντε φορές περισσότερο πληθυσμό. Πότε; όταν μαζί με την ολι­γάρκεια υπάρχη ανιδιοτέλεια και δικαιοσύνη, όταν πάψη το «σον» και το «εμόν», όταν η γη δεν ανήκη πλέον στον άλφα και στον βήτα αλ­λα στο Θεό κατά το «Του Κυρίου η γη και το πλήρωμα αυτής», όταν υπάρχη δικαία κατανομη, όταν το περίσσευμα του ενός πηγαίνη στο υστέρημα του άλλου, όπως λέει ο ποιητής• «αυ­το που περισσεύει, είνε της χήρας, του ορφανού, και μην το σπαταλάτε».

Κ’ εμείς να πολεμήσουμε μέσα στην καρδιά μας την πλεονεξία. Ο σατανάς λέει• Όλα για τον εαυτό σου, τίποτα για τον άλλον. Ο Χριστός λέει• Όλα για τον άλλον!

Η λύσις των προβλημάτων που τυραννούν την ανθρωπότητα είνε μέσα στη Γραφή. Τα είπε ο Χριστός. Τα εφαρμόζουμε; παράδεισος θα γίνη η γη! Δεν τα εφαρμόζουμε; κόλασις θα γίνη η γη. Και γίνεται κόλασις, αφού όλοι, μικροί και μεγάλοι, πλούσιοι και φτωχοί, αρχοντες και αρχόμενοι, φύγαμε μακριά από το Θεό. Το Ευαγγέλιο είνε το χρυσό κλειδί, με το οποίο λύνονται τα ατομικά, τα οικογενειακά, τα εθνικά, τα παγκόσμια προβλήματα• αμήν.

† επίσκοπος Αυγουστίνος
(Ομιλία του Μητροπολίτου Φλωρίνης π. Αυγουστίνου Καντιώτου στον ιερό ναό του Αγίου Κωνσταντίνου & Ελένης Αμυνταίου 19-11-1989)

Παράβαλε και:
Κυριακή Θ. Λουκά: Η Ευαγγελική Περικοπή της Θ. Λ., ομιλία του Μ. Βασιλείου περί πλεονεξίας, και εις το καθελώ μου τας αποθύκας.
Κυριακή Θ. Λουκά: Η παραβολή του άφρονος πλουσίου – Ιερομ. Κοσμά του Δοχειαρίτου.
Κυριακή Θ. Λουκά: π. Θεόδωρος Ζήσης – ομιλία στην Κυριακή Θ’ Λουκά, Του άφρονος πλουσίου (video, mp3).
Κυριακή Θ’ Λουκά: Η παραβολή του άφρονος Πλουσίου – Anthony Bloom.

Κατηγορίες: Λειτουργικά, εορτολογικά, Νεοελληνική απόδοση Ύμνων, Συναξάρια, Λογοτεχνικά. Προσθήκη στους σελιδοδείκτες.