Κατήχησις περί εγκρατείας και περί της ομολογίας των Aγίων εικόνων – Αγίου Θεοδώρου του Στουδίτου.

Αδελφοί και Πατέρες, τις ημέρες αυτές που διερχόμαστε, οι περισσότεροι από τους ανθρώπους τις ονομάζουν εορτές επειδή τρώγουν και πίνουν κατ᾽ αυτές απρεπώς και με ακράτεια, μη γνωρίζοντας ότι ακριβώς αυτές τις ημέρες μας παραγγέλεται αποχή κρεάτων κι όχι να καταγινώμαστε με μέθες κι ασωτείες που είναι γνώρισμα ειδωλολατρικών εορτών. Συνήθεια δε και γνώρισμα των Χριστιανών είναι το να είναι ολιγαρκείς και λιτοδίαιτοι, και της σαρκός πρόνοιαν μη ποιείσθαι εις επιθυμίας (Ρωμ. ιγ′ 14), όπως διδάσκει ο Απόστολος. Αλλ᾽ όμως το κακό επεκράτησε σαν νόμος, γι᾽ αυτό άγει και φέρει τον κόσμο όπως θέλει.

Εμείς όμως αδελφοί ας αποφύγουμε την ακράτεια και σ᾽ αυτά ακόμη που μας επιτρέπεται να καταλύουμε, έχοντας υπ᾽ όψιν ότι η ακράτεια είναι μητέρα της αμαρτίας. Επειδή βέβαια και ο προπάτωρ μας Αδάμ, όσο εγκρατευόταν από την απηγορευμένη βρώσι στον Παράδεισο, χαιρόταν και ευφραινόταν τρεφόμενος από την παρουσία και την κοινωνία του Θεού και την μύησι στα μυστήριά Του. Όταν όμως νικήθηκε από την ακράτεια και γεύθηκε του ξύλου της παρακοής, αμέσως εξορίσθηκε από την τρυφή του Παραδείσου κι έγινε σ᾽ αυτόν η ακράτεια γεννήτρια του θανάτου.

Έτσι και οι Σοδομίτες, που από την πολυφαγία ζούσαν με ασέλγεια, επέσυραν την οργή του Θεού πάνω τους, γι᾽ αυτό και τους κατέκαυσε με φωτιά και θειάφι. Με τον ίδιο τρόπο και ο Ησαύ, που δελεάσθηκε από τα λαίμαργα μάτια του, αντί ενός γεύματος παρέδωσε τα πρωτοτόκιά του και μισήθηκε και αποδιώχθηκε. Αλλά και ο λαός του Θεού εκάθισε φαγείν και πιείν και ανέστησαν παίζειν (Εξ. λβ’ 6).

Τέτοια είναι κι αυτά που γίνονται αυτές τις ημέρες• διασκεδάσεις δηλαδή και μέθες, κραυγές και πηδήματα δαιμονικά, που διαρκούν όχι μόνο κατά την ημέρα αλλά και κατά το μεγαλύτερο μέρος της νύκτας. Τόσο μεγάλο κακό είναι λοιπόν η ακράτεια και από αυτήν εισήλθε στον κόσμο ο θάνατος.

Εμείς όμως, αδελφοί αγαπημένοι από τον Κύριο, οφείλουμε να ευχαριστούμε τον Θεό που μας λύτρωσε από τέτοια μάταια πολιτεία και διαγωγή και μας έφερε σ᾽ αυτήν την μακαρία ζωή, όπου δεν υπάρχει ακράτεια αλλά συμμετρία• ούτε μέθη αλλά νήψις• ούτε ταραχή αλλά ειρήνη• ούτε θόρυβος αλλά ησυχία• ούτε αισχρολογία αλλά ευχαριστία• ούτε ασέλγεια αλλά αγνότητα και αγιασμός και σωφροσύνη.

Από αυτήν την ζωή λοιπόν ανέτειλαν οι θεοφόροι Πατέρες μας, οι οποίοι με την Χάρι του Θεού κατεπάτησαν τα πάθη, έδιωξαν δαίμονες, συναγωνίσθηκαν με τους αγγέλους, έκαναν θαύματα, επέτυχαν ουράνιο δόξα, έγιναν θαυμαστοί στον κόσμο• ένας απ᾽ αυτούς είναι και ο μακάριος Αντώνιος, του οποίου τον βίο αναγνώσαμε και μάθαμε πόσο ο Θεός τον δόξασε σ᾽ αυτόν τον κόσμο, ώστε και οι βασιλείς της γης να θεωρούν μεγάλο πράγμα το να γράφουν σ᾽ αυτόν και να λαμβάνουν απ᾽ αυτόν πάλι επιστολές του.

Την πολιτεία αυτών των μακαρίων κι εμείς οι ταπεινοί ακολουθούμε• και το ότι θέλουμε να τους μιμηθούμε, το μαρτυρεί η μοναχική μας τελείωσις, η άρνησις του κόσμου, η αποξένωσίς μας από την πατρίδα μας, τους συγγενείς μας, τους φίλους μας, τα υπάρχοντά μας. Το μαρτυρεί επίσης η υποταγή μας, η υπακοή, αλλά και αυτή η ομολογία μας τώρα (υπέρ των αγίων εικόνων), για την οποία έχουμε διωχθή. Λοιπόν να χαιρώμαστε και να συγχαίρουμε ο ένας τον άλλον που μας χαρίσθηκαν όλα αυτά από τον Θεό και που διανύουμε πνευματική ζωή, κατά την οποία από μας εξαρτάται να εορτάζουμε, αν θέλουμε, κάθε ημέρα και να χαιρώμαστε ατελεύτητη χαρά.

Γι᾽ αυτό, παρακαλώ, με ακόμη περισσότερο ζήλο να αγωνιζώμαστε και να συνεχίζουμε την ομολογία μας αυτή, επειδή μάλιστα ακούστηκε ότι ο βασιλεύς εξαγγέλει διαταγές εναντίον μας και ίσως να έλθη ξαφνικά κανείς απεσταλμένος του. Αλλά ας μη θορυβηθούμε με αυτά που ακούγονται. Ει ο Θεός υπέρ ημών, τις καθ᾽ ημών (Ρωμ. η’ 31); Και αφού και προηγουμένως μας βοήθησε, δεν θα μας βοηθήση και στο εξής;

Μόνο ας έχουμε γενναίο φρόνημα, μόνο να προσέχουμε καλά, και αυτός θα μας δώση δύναμι σε όλα να Τον ευαρεστήσουμε με την ζωή μας μέχρι τέλους και να επιτύχουμε την Βασιλεία των Ουρανών, εν Χριστώ Ιησού τω Κυρίω ημών, ω η δόξα και το κράτος, συν τω Πατρί και τω αγίω Πνεύματι, νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων. Αμήν.

Νεοελληνική απόδοσις Ι. Μονής Οσίου Γρηγορίου.

Η/Υ ΠΗΓΗ:
Ιερά Μονή Αγίου Ιωάννου Προδρόμου Καρέα:

Κατηγορίες: Αγιολογικά - Πατερικά. Προσθήκη στους σελιδοδείκτες.