Περί γάμου – επιστολή του Οσίου Γέροντος Παϊσίου του Αγιορείτου (κείμενο και αρχείο ήχου, mp3).

Ακούστε το επόμενο κείμενο του Οσίου Γέροντος, όπως αυτό «δημοσιεύθηκε» στο 122-ο τεύχος (Μαρτίου – Απριλίου του 2010) του ηχητικού περιοδικού μας, Ορθόδοξη Πορεία.

Περί γάμου – επιστολή του γέροντος Παϊσίου του Αγιορείτου.mp3

Τίμιος Σταυρός 1-1-74
Αγαπητέ αδελφέ Διονύσιε, χαίρε.
Ο καινούργιος χρόνος να είναι ευλογημένος από το Πανάγιο Βρέφος της Βηθλεέμ. Έλαβα το γράμμα σου.
Δια το θέμα των συζυγικών σχέσεων των εγγάμων ιερέων, αλλά και των λαϊκών, που μου αναφέρεις, αφού δεν καθορίζουν οι Άγιοι Πατέρες το πώς ακριβώς, σημαίνει ότι είναι κάτι που δεν καθορίζεται, γιατί δεν μπορούν όλοι οι άνθρωποι να μπουν σ’ ένα καλούπι. Οι Πατέρες το αφήνουν στη διάκριση, το φιλότιμο, την πνευματική ευαισθησία και τη δύναμη του καθενός.
Δια να γίνω πιο αντιληπτός γράφω περιπτώσεις αγωνιστών εγγάμων ιερέων και λαϊκών που ζουν και γνωρίζω. Εξ αυτών υπάρχουν εκείνοι που ήρθαν σε επαφή μετά το γάμο και αποκτήσανε ένα, δυο, τρία παιδιά και μετά ζουν εν παρθενία. Άλλοι έρχονται μια φορά το χρόνο για τεκνογονία και μετά ζουν σαν αδέλφια πάλι. Άλλοι απέχουν τις περιόδους των νηστειών και μετά έρχονται σε επαφή. Άλλοι δεν μπορούν να το πετύχουν ούτε αυτό. Άλλοι μια φορά στο ενδιάμεσο της εβδομάδος για να είναι τρεις ημέρες πριν τη θεία Κοινωνία και τρεις μέρες μετά τη θεία Κοινωνία. Άλλοι σκοντάφτουν και αυτού, δι’ αυτό και ο Χριστός μετά την Ανάσταση που παρουσιάστηκε στους Αποστόλους, η πρώτη του λέξη ήτο: «Καθώς απέσταλκέ με ο πατήρ, καγώ πέμπω υμάς…. λάβετε Πνεύμα Άγιον∙ αν τινων αφήτε τας αμαρτίας, αφίενται αυτοίς, αν τινων κρατήτε, κεκράτηνται».
Ο σκοπός είναι να αγωνισθεί κανείς με διάκριση και φιλότιμο, ανάλογα με τις πνευματικές του δυνάμεις.
Στην αρχή φυσικά δεν βοηθάει η ηλικία, αλλά όσο περνάνε τα χρόνια και εξασθενεί η σάρκα, μπορεί να επιβληθεί το πνεύμα και παράλληλα αρχίζουν να γεύονται και οι έγγαμοι λίγες από τις θείες ηδονές. Αποσύρονται φυσιολογικά από τις σαρκικές ηδονές, τις οποίες τότε βλέπουν πολύ τιποτένιες. Έτσι, εξαγνίζονται κατά κάποιο τρόπο και οι έγγαμοι και φθάνουν στον Παράδεισο από το ξεκούραστο μονοπάτι με τις στροφές. Ενώ οι μοναχοί χτυπάνε κατακόρυφα, σκαρφαλώνοντας στα βράχια, και ανεβαίνουν στον Παράδεισο.
Πρέπει να έχεις υπόψη σου ότι το θέμα των σχέσεων δεν είναι θέμα μόνο δικό σου, ούτε έχεις δικαίωμα να το ρυθμίσεις μόνος σου, αλλά εκ συμφώνου κατά τον Απόστολο Παύλο. Όταν γίνεται και αυτό το εκ συμφώνου, πάλι χρειάζεται προσοχή. Ο δυνατός θα πρέπει να παίρνει τη θέση του αδυνάτου. Πολλές φορές για να μην λυπήσει το ένα μέρος το άλλο, λέγει ότι συμφωνεί αλλά εσωτερικά ταλαιπωρείται. Αυτό συμβαίνει ιδίως στις γυναίκες που έχουν λίγο φόβο Θεού κι έχουν ζωηρή σάρκα. Πολλές φορές από αδιακρισία μερικοί ευλαβείς άνδρες, επειδή ακούνε από τις γυναίκες τους ότι συμφωνούν, προχωρούν αδιάκριτα σε μεγάλο διάστημα εγκράτειας και τότε οι γυναίκες ταλαιπωρούνται και ξεσπάνε σε νευρικότητες κ.λπ. Οι άνδρες νομίζουν ότι οι γυναίκες τους έχουν προχωρήσει στην αρετή και θέλουν να ζουν πιο αγνά σε μεγαλύτερα διαστήματα και μπαίνει μετά ο πειρασμός στις γυναίκες και θέλουν να γνωρίσουν φίλους. Και όταν γίνει αυτό, τις πιάνει η τύψη συνειδήσεως για την πτώση και οι άνδρες προσπαθούν να ζήσουν πιο αγνά βλέποντας τις γυναίκες να μην έχουν διάθεση. Νομίζουν έτσι ότι έχουν προχωρήσει πιο πνευματικά και δεν επιθυμούν σαρκικά πράγματα. Αιτία φυσικά είναι και ο δικαιολογημένος γυναικείος εγωισμός και η ζήλεια που νιώθουν μειονεκτικές. Η γυναίκα, όταν ιδεί τον άνδρα να θέλει να ζήσει πνευματική ζωή, ζορίζει τον εαυτό της για να τον ξεπεράσει.
Συγχώρησέ με που μπήκα σε ξένα αμπέλια, διότι το έργο του μοναχού είναι το κομβοσχοίνι και όχι αυτά τα θέματα, αλλά για να μη σε λυπήσω αναγκάστηκα να σου γράψω μερικά από αυτά (που γνωρίζω από μακριά), τα οποία ταλαιπωρούν πολλά αδέλφια μας στον κόσμο και δίνουν χώρο στον εχθρό.
Έχει μεγάλη σημασία εάν είναι και οι δυο σύζυγοι όμοιοι στην κράση. Όταν τύχει ο ένας να έχει ήπια και ο άλλος ζωηρή, θα πρέπει να γίνεται μια θυσία από το δυνατότερο προς το φιλάσθενο και σιγά –σιγά να βοηθηθεί να λάβει την υγεία ο φιλάσθενος και με υγεία και οι δυο, τότε να προχωρούν.
Όπως ανέφερα και στην αρχή, και καταλήγω πάλι εκεί, χρειάζεται αγώνας με φιλότιμο και διάκριση για τον εξαγνισμό και του εγγάμου, διότι αν το εξετάσουμε το θέμα λίγο πνευματικά, θα καταλάβουμε ότι και οι έγγαμοι θα πρέπει να αγωνίζονται λίγο. Νομίζω, ότι δεν είναι σωστό, επειδή είναι παντρεμένοι, να έχουν ως σκοπό το φαγητό, τον ύπνο και τις σαρκικές ηδονές, διότι όλα αυτά είναι σαρκικά και ο άνθρωπος δεν είναι μόνο σάρκα, αλλά είναι και πνεύμα. Η σάρκα θα πρέπει να βοηθάει για τον εξαγνισμό της ψυχής και όχι να χαντακώνει την ψυχή.
Ο Θεός γνωρίζει τον αγώνα του καθενός και τη δύναμη που έδωσε στον καθένα και ανάλογα θα ανταμείψει. Εγώ όλους τους αγαπώ εξίσου και συγκινούμαι από τους φιλότιμους αγωνιστές, Μόνον να μην κάνουν εγκλήματα εκτρώσεων κ.λπ.
Σου ζητώ συγγνώμη και για την κακογραφία μου, γιατί βιάζομαι επειδή έχω μια πνευματική απασχόληση και μετά στη συνέχεια πολλές επιστολές. Σου γράφω βιαστικά για να μπω γρήγορα στο πρόγραμμά μου. Ο Χριστός και η Παναγία μαζί σου. Τα σέβη μου στον πατέρα σου τον ιερέα.
Με αγάπη Χριστού
Μοναχός Παΐσιος

Η/Υ επιμέλεια, Κωνσταντίνας Κυριακούλη.

Κατηγορίες: Αγιολογικά - Πατερικά, Αρχεία ήχου και εικόνος (video), Ιστορικά, Λογοτεχνικά, Το ηχητικό περιοδικό μας - Ορθόδοξη Πορεία, Υγεία – επιστήμη - περιβάλλον. Προσθήκη στους σελιδοδείκτες.