Η συνάντηση με τον Άγιο Νυμφίο – Αββά Δωροθέου.

… Και νηστεύοντας έτσι, όπως λέει ο Μέγας Βασίλειος, νηστεία δεκτή, απέχοντας από κάθε κακία, που διαπράττεται με όλες τις αισθήσεις, ας προσερχόμαστε, κατά την αγία ημέρα της Αναστάσεως, όπως ήδη είπαμε, ανανεωμένοι, καθαροί και άξιοι να μεταλάβουμε τα άγια Μυστήρια, αφού πρώτα βγούμε, για να προϋπαντήσουμε τον Κύριό μας και να υποδεχθούμε, με βάγια και κλαδιά ελιάς, Αυτόν που μπαίνει στην αγία Πόλη καθισμένος στο γαϊδουράκι.

Τί νόημα έχει άραγε το ότι Αυτός κάθισε πάνω στο γαϊδουράκι; Αυτό έγινε για να επαναφέρει ο «Λόγος» του Θεού και να υποτάξει στη Θεότητά Του την ψυχή που ξέπεσε στην κατάσταση της «αλογίας» και ομοιώθηκε με τα άλογα ζώα, όπως λέει ο προφήτης (Ψαλμ. 48, 21). Τί όμως σημαίνει να Τον προϋπαντήσουμε με βάγια και κλαδιά ελιάς; Όταν επιτίθεται κανείς κατά του εχθρού του και γυρίζει πίσω στην πόλη νικητής, κάθε γνώριμός του τον υποδέχεται με βάγια, όπως ταιριάζει σε νικητή. Γιατί τα βάγια είναι σύμβολο της νίκης. Πάλι, όταν αδικείται κάποιος και θέλει να παρουσιαστεί μπροστά στον δικαστή, ζητώντας να εκδικάσει την υπόθεσή του, κρατάει κλαδιά ελιάς, φωνάζοντας και παρακαλώντας να ελεηθεί και να βοηθηθεί. Γιατί η ελιά είναι σύμβολο του ελέους. Γι’ αυτό και εμείς υποδεχόμαστε τον Δεσπότη μας Ιησού Χριστό με βάγια μεν, επειδή είναι νικητής – γιατί αυτός νίκησε για λογαριασμό μας τον εχθρό μας – με κλαδιά ελιάς δε, επειδή ζητάμε απ’ Αυτόν έλεος.

Ώστε, όπως ακριβώς νίκησε εκείνος, έτσι και εμείς ζητάμε τη βοήθειά Του, για να νικήσουμε και να κρατήσουμε τα σύμβολα της νίκης Του. Αυτά τα σύμβολα που εκπροσωπούν, όχι μόνο τη νίκη που Εκείνος κέρδισε για χάρη μας, αλλά και αυτή που κερδίσαμε και εμείς με τη βοήθειά Του και τις ευχές όλων των Αγίων. Αμήν.

… Και δεξάμενοι Αυτόν μετά βαΐων και κλάδων ελαιών καθήμενον επί πώλω και εισερχόμενον εις την αγίαν πόλιν.

Τί θέλει είναι το καθίσαι αυτόν επί πώλω; Επί πώλω εκάθισεν, ίνα την αλογωθείσαν, ως λέγει ο προφήτης, ψυχήν και ομοιωθείσαν τοις κτήνεσι τοις ανοήτοις επιστρέψη ο Λόγος του Θεού και υποτάξη αυτήν τη εαυτού θεότητι. Τί δε εστί το απαντήσαι αυτώ μετά βαΐων, ως νικητή˙ νίκης γαρ σύμβολόν εστί το βάϊον. Πάλιν όταν τις εκδίκησιν αυτού, κλάδους ελαιών βαστάζει, βοών και αυτών ελεηθήναι και τυχείν βοηθείας˙ αι ελαίαι γαρ σύμβολόν εισί του ελέους. Δια τούτο και ημείς απαντώμεν τω Δεσπότη ημών Χριστώ μετά βαΐων μεν ως νικητή˙ αυτός γαρ ενίκησε τον εχθρόν υπέρ ημών˙ μετά κλάδων δε ελαιών, αιτούντες παρ’ αυτού έλεος, ίνα ώσπερ αυτός ενίκησεν υπέρ ημών, ούτως και ημείς νικήσωμεν δι’ αυτού αιτούντες και ευρεθώμεν βαστάζοντες αυτού τα νικητήρια, ου μόνον υπέρ της νίκης ης ενίκησεν υπέρ ημών, αλλά και ης ενικήσαμεν και ημείς δι’ αυτού ευχαίς πάντων αγίων. Αμήν.

Από το βιβλίο: Αββά Δωροθέου – Εργα Ασκητικά, και το «Περί των αγίων νηστειών, για τις Άγιες νηστείες».
Εκδόσεις, Ετοιμασία. Ιεράς Μονής Τιμίου Προδρόμου Καρέα. Δεκέμβριος 2014.

Η/Υ επιμέλεια Σοφίας Μερκούρη.

Παράβαλε και:
Περί των αγίων νηστειών – Αββά Δωροθέου.

Κατηγορίες: Αγιολογικά - Πατερικά, Ιστορικά, Κυριακοδρόμιο (προσέγγιση στο Ευαγγέλιο και τον Απόστολο της Κυριακής και των Μεγάλων Εορτών), Λειτουργικά, εορτολογικά, Νεοελληνική απόδοση Ύμνων, Συναξάρια, Λογοτεχνικά. Προσθήκη στους σελιδοδείκτες.