Ο Πρόδρομος προς τους τελώνες, στρατιωτικούς και λαό – Ιερομ. Κοσμά του Δοχειαρίτου.

(Ματθ. γ, 11-12. Μάρκ. α, 7-8. Λουκ. γ, 10-18)

Οι όχλοι τον ρωτούσαν (τον Πρόδρομο Ιωάννη): «Τι να κάνουμε, λοιπόν;» Κι εκείνος τους απαντούσε: «Όποιος έχει δύο χιτώνες, ας δώσει τον ένα σ’ αυτόν που δεν έχει, κι όποιος έχει τρόφιμα ας κάνει το ίδιο». Ήρθαν επίσης και τελώνες να βαφτιστούν και του είπαν: «Δάσκαλε, τι να κάνουμε;» Κι εκείνος τους αποκρίθηκε: «Να μην απαιτείτε περισσότερα απ’ ό,τι σας παραχωρεί ο νόμος». Τον ρωτούσαν ακόμη και στρατιώτες: «Κι εμείς τι πρέπει να κάνουμε;» Και τους έλεγε: «Μην παίρνετε λεφτά από κανέναν με ψεύτικες κατηγορίες ούτε με τη βία, αλλά να αρκείστε στον μισθό σας». Και με πολλές προτροπές ακόμη κήρυττε στον λαό το χαρμόσυνο μήνυμα.29

ΣΧΟΛΙΑ

(29) «Και με πολλές άλλες προτροπές ακόμη κήρυττε στον λαό το χαρμόσυνο μήνυμα».
Ο Πρόδρομος ήτο αυστηρός εις τον εαυτόν του και επιεικής εις τους άλλους. Ημείς όμως είμεθα επιεικείς εις τον εαυτόν μας και αυστηροί εις τους άλλους.

Δυστυχώς! Είμεθα επιεικείς εις τον εαυτόν μας και αυστηροί εις τους άλλους. Μάλιστα! Και ιδού πως. Ευρίσκεται η αδελφή σου εις παρανόμους σχέσεις μετά τινός. Είσαι τόσον αυστηρός, ώστε φθάνεις μέχρι φόνου. Ευρίσκεσαι συ εις παρανόμους σχέσεις μετ’ αδελφής άλλου τινός αδελφού. Είσαι τόσον επιεικής εις τον εαυτόν σου, ώστε πολλάς δικαιολογίας προβάλλεις! Αποκαλύπτεται η παράνομος σχέσις ενός μετά μιας. Δημιουργείται ολόκληρον κοινωνικόν σκάνδαλον, διότι όλοι φαινόμεθα αυστηροί εις τον δράστην. Ευρίσκεσαι συ εις παρανόμους κρυφάς σχέσεις μετά τινός γυναικός. Δικαιολογείσαι εις την συνείδησίν σου δια διαφόρων δικαιολογιών. Πόσον επιεικής φαίνεσαι εις τον εαυτόν σου!

Βλέπεις κάποιον να εκδηλώνη τον εγωϊσμόν του και κρίνων συ αυτόν αυστηρώς πειράζεσαι, νευριάζεις. Εκδηλώνεις, και συ τον εγωισμόν σου και φαίνεσαι πολύ επιεικής, διότι το ονομάζεις αξιοπρέπειαν. Λέγουν εις σε οι άλλοι ψέματα. Είσαι τόσον αυστηρός εις τους άλλους, ώστε ουδόλως ανέχεσαι τους ψευδομένους προς σε. Όταν όμως συ λέγης ψέματα, φαίνεσαι τόσον επιεικής εις τον εαυτόν σου, ώστε φθάνεις μέχρι του σημείου να θεωρής το ψέμμα, ότι δεν είναι καθόλου αμάρτημα.

Σ’ εύρεν ο άλλος εις ανάγκην και σου επώλησεν ένα πράγμα εις τιμήν ακριβή. Αυστηρώς κρίνων αυτόν τον ονομάζεις αισχροκερδή και ληστήν. Ευρήκες συ τον άλλον εις ανάγκην και επώλησες το πράγμα σου εις ακριβή τιμήν. Επιεικώς κρίνων τον εαυτόν σου θεωρείς την πράξιν σου όχι ως αισχροκέρδειαν άλλ’ ως επιτυχίαν. Είσαι πολίτης και φορολογείσαι υπό του Κράτους. Αυστηρώς κρίνων της φορολογίαν δεν δηλώνεις τας πραγματικάς εισπράξεις, ενώ ταυτοχρόνως ζητείς από το Κράτος να λαμβάνη την φροντίδα δια την εκπαίδευσιν και την ασφάλειαν της χώρας. Είσαι επιεικής εις τον εαυτόν σου και αυστηρός εις το Κράτος. Θυμώνεις εναντίον εκείνου, ο οποίος σου εθύμωσεν, υβρίζεις εκείνον, ο οποίος σε ύβρισε, βλασφημείς εκείνον, ο οποίος σε εβλασφήμησε, κατακρίνεις εκείνον ο οποίος σε κατέκρινε. Κάμνων ταύτα, φαίνεσαι αυστηρός εις τους άλλους, και επιεικής εις τον εαυτόν σου. Φαίνεσαι αυστηρός εις τους άλλους, διότι θυμώνων, υβρίζων, κατακρίνων τους άλλους καταφέρεσαι εναντίον αυτών και συγχρόνως υποπίπτεις εις το ίδιον σφάλμα.

Φαίνεσαι δε επιεικής εις τον εαυτόν σου, διότι εφαρμόζεις χωρίς να εντρέπεσαι, εκείνο το οποίον κατακρίνεις. Είσαι φαύλος κύκλος! Όχι. Πρέπει να είσαι επιεικής εις τους άλλους και αυστηρός εις τον εαυτόν σου.
(Αρχιμανδρίτης, Ιωήλ Γιαννακόπουλος.(

Από το βιβλίο: «Ιησούς Χριστός: Βίος, Διδασκαλία, Θαύματα», Α’ τόμος, του Ιερομονάχου Κοσμά του Δοχειαρίτου.

Ιερόν Δοχειαρίτικον Κελλίον, Αγίου Ιωάννου του Θεολόγου. Αγιον Ορος 2011.

Η/Υ επιμέλεια Σοφίας Μερκούρη.

Παράβαλε και:
Η συμβολή του Τιμίου Προδρόμου και Βαπτιστού Ιωάννου στον διάλογο της σημερινής μας κοινωνίας.

Κατηγορίες: Άρθρα, Ιστορικά, Κυριακοδρόμιο (προσέγγιση στο Ευαγγέλιο και τον Απόστολο της Κυριακής και των Μεγάλων Εορτών), Λειτουργικά, εορτολογικά, Νεοελληνική απόδοση Ύμνων, Συναξάρια. Προσθήκη στους σελιδοδείκτες.