Κυριακή Κε Ματθαίου, της Κρίσεως, απόκρεω: πώς θα κρίνη ο Χριστός τον κόσμο – Ιερομ Κοσμά του Δοχειαρίτου.

(Ματθ. κε, 31-46)

«Όταν θα έρθει ο Υιός του Ανθρώπου με όλη του τη μεγαλοπρέπεια και θα τον συνοδεύουν όλοι οι άγιοι άγγελοι, θα καθίσει στον βασιλικό θρόνο του. Τότε θα συναχθούν μπροστά του όλα τα έθνη, και θα τους ξεχωρίσει όπως ξεχωρίζει ο βοσκός τα πρόβατα από τα κατσίκια.1 Τα πρόβατα θα τα τοποθετήσει στα δεξιά του και τα κατσίκια στ’ αριστερά του. Θα πει τότε ο βασιλιάς σ’ αυτούς που βρίσκονται δεξιά του:

« ελάτε, οι ευλογημένοι απ’ τον Πατέρα μου, κληρονομήστε τη βασιλεία που σας έχει ετοιμαστεί απ’ την αρχή του κόσμου. Γιατί, πείνασα και μου δώσατε να φάω, δίψασα και μου δώσατε να πιω, ήμουν ξένος και με περιμαζέψατε, γυμνός και με ντύσατε, άρρωστος και μ’ επισκεφθήκατε, φυλακισμένος κι ήρθατε να με δείτε». Τότε θα του απαντήσουν οι άνθρωποι του Θεού: «Κύριε, πότε σε είδαμε να πεινάς και σε θρέψαμε ή να διψάς και σου δώσαμε να πιείς; Πότε σε είδαμε ξένον και σε περιμαζέψαμε ή γυμνόν και σε ντύσαμε; Πότε σε είδαμε άρρωστον ή φυλακισμένον κι ήρθαμε να σε επισκεφθούμε;» Τότε θα τους απαντήσει ο βασιλιάς: «σας βεβαιώνω πως αφού τα κάνατε αυτά για έναν από τους άσημους αδελφούς μου, τα κάνατε για μένα».

«Ύστερα θα πει και σ’ αυτούς που βρίσκονται αριστερά του: «φύγετε από μπροστά μου, καταραμένοι˙ πηγαίνετε στην αιώνια φωτιά, που έχει ετοιμαστεί για τον διάβολο και τους δικούς του.2 Γιατί, πείνασα και δεν μου δώσατε να φάω, δίψασα και δεν μου δώσατε να πιώ, ήμουν ξένος και δεν με περιμαζέψατε, γυμνός και δεν με ντύσατε, άρρωστος και φυλακισμένος και δεν ήρθατε να με δείτε. Τότε θα του απαντήσουν κι αυτοί: «Κύριε, πότε σε είδαμε πεινασμένο ή διψασμένον ή ξένον ή γυμνόν ή άρρωστον ή φυλακισμένον και δεν σε υπηρετήσαμε;». Και θα τους απαντήσει: «σας βεβαιώνω πως αφού δεν τα κάνατε αυτά για έναν από αυτούς τους άσημους αδερφούς μου, δεν τα κάνατε ούτε για μένα». Αυτοί λοιπόν θα πάνε στην αιώνια τιμωρία, ενώ οι δίκαιοι στην αιώνια ζωή».

ΣΧΟΛΙΑ

(1)Όταν θα έρθει ο Υιός του… Τότε θα συναχθούν μπροστά του όλα τα έθνη, και θα τους ξεχωρίσει όπως ξεχωρίζει ο βοσκός τα πρόβατα από τα κατσίκια.

Ουδεμία ευαγγελική δογματική υπόθεσις ουδέ πλέον καθαρά ουδέ πλέον φοβερά της υποθέσεως του σήμερον αναγνωσθέντος Ευαγγελίου. Ο μονογενής Υιός και Λόγος του Θεού έρχεται πάλιν εις την γην, όχι ως την πρώτην φοράν, αφανής και άδοξος, αλλά μετά πολλής δόξης και της θεϊκής μεγαλοπρεπείας και λαμπρότητος˙ έρχεται δε όχι δια να σώση τον κόσμον, όπως προηγουμένως, άλλ’ ίνα κρίνη πάντας τους απ’ αιώνος ανθρώπους, ζώντάς τε και νεκρούς: ανταποδίδει δε εις μεν τους πράξαντας τα καλά βασιλείαν, εις δε τους ποιήσαντας τα κακά κόλασιν˙ και η βασιλεία δε και η κόλασις είναι αιώνιος και ατελεύτητος.

Ταύτην την διδασκαλίαν μετά πάσης σαφηνείας και καθαρότητος διδάσκει το σημερινόν Ευαγγέλιον˙ εξ αυτής δε συνίσταται το άρθρον της πίστεως το περιεχόμενον εις το άγιον σύμβολον και υπό πάντων των ορθοδόξων χριστιανών πιστευόμενον και ομολογούμενον, ήτοι το, «Και πάλιν ερχόμενον μετά δόξης, κρίναι ζώντας και νεκρούς, ου της βασιλείας ουκ έσται τέλος».

Άρα γε δε ο φοβερός και δικαιότατος κριτής εν εκείνη τη ημέρα μόνον, τα περί ελεημοσύνης εξετάζει, και εις μεν τους ελεήμονας δίδει την βασιλείαν την αιώνιον, εις δε τους ανελεήμονας την κόλασιν την ατελεύτητον; Εάν ούτως έχη, ο φόβος δεν είναι τόσον πολύ μέγας, διότι καθείς εύκολα γίνεται ελεήμων, και σώζεται. Ακούσατε πρώτον την ερμηνείαν των σήμερον αναγνωσθέντων ευαγγελικών λόγων, έπειτα ακούετε και την λύσιν της προκειμένης απορίας
(Αρχιερεύς, Νικηφόρος Θεοτόκης.)

(2)Πορεύεσθε, είπεν˙ εις το πυρ το αιώνιον, το ητοιμασμένον τω διαβόλω και τοις αγγέλοις αυτού.
Βλέπε δε πως ο φιλανθρωπότατος Θεός βασιλείαν ητοίμασεν εις τους ανθρώπους από καταβολής κόσμου, όχι δε κόλασιν και τιμωρίαν˙ κόλασιν δε ητοίμασε δια τους δαίμονας˙ «Πορεύεσθε, είπεν˙ εις το πυρ το αιώνιον, το ητοιμασμένον τω διαβόλω και τοις αγγέλοις αυτού». Όταν δε οι άνθρωποι, άσπλαγχνοι γενόμενοι, όπως οι δαίμονες, δι’ ουδενός τρόπου ελεούσι τους πτωχούς, τότε και αυτοί καταδικάζονται μετά των ασπλάγχνων δαιμόνων εις το αιώνιον πυρ. Δια τούτο, λέγει ο δικαιότατος κριτής προς τους ανελεήμονας, σας καταδικάζω, διότι «επείνασα, και ουκ εδώκατέ μοι φαγείν˙ εδίψησα, και ουκ εποτίσατέ με˙ ξένος ήμην, και ου συνηγάγετέ με˙ ασθενής και εν φυλακή, και ουκ επεσκέψασθέ με»
(Αρχιερεύς, Νικηφόρος Θεοτόκης.)

Από το βιβλίο: «Ιησούς Χριστός: Βίος, Διδασκαλία, Θαύματα», Β’ τόμος, του Ιερομονάχου Κοσμά του Δοχειαρίτου.

Ιερόν Δοχειαρίτικον Κελλίον, Αγίου Ιωάννου του Θεολόγου. Αγιον Ορος 2011.

Η/Υ επιμέλεια Σοφίας Μερκούρη.

Παράβαλε και:
Κυριακή της απόκρεω: η Ευαγγελική Περικοπή της Θ. Λ., ομιλία του Αγ. Κυρίλλου Αρχιεπ. Ιεροσολύμων, υμνολογική εκλογή.
Κυριακή της απόκρεω: το Αποστολικόν Ανάγνωσμα της Θ. Λ., η πιο φωτεινή σφραγίδα, Λόγος του αειμνήστου Μητροπ. Νικαίας Γεωργίου Παυλίδου.
Η Ημέρα του Κυρίου – ομιλία του θεολόγου, συγγραφέως, Νικολάου Βασιλειάδη (αρχείο ήχου, mp3).
Περί της φοβεράς Κρίσεως – Οσίου Πατρός ημών Λουκά, Αρχιεπισκόπου Συμφερουπόλεως της Κρημαίας.
Ο Πύρινος Ποταμός – Αλέξανδρου Καλόμοιρου.
Θαυμαστά Πατερικά κείμενα περί της Δευτέρας του Κυρίου Παρουσίας και της Κρίσεως.
Η Δευτέρα Παρουσία του Κυρίου Ημών Ιησού Χριστού – ηχογραφημένη ομιλία του Γέροντος Εφραίμ, Δικαίου Ι. Σκήτης Αγ. Ανδρέου Καρυών Αγίου Όρους (αρχείο ήχου mp3).
Η Δικαιοσύνη του Θεού. Σχόλιο στην Κυριακη των Απόκρεω – Αρχιμ. Ανανία Κουστένη.
Κυριακή Κε Ματθαίου, της Κρίσεως – απόκρεω: η έμπρακτη ανθρωπιά μας… ο καλύτερος υπερασπιστής μας εν τη φοβερά ημέρα! – Αρχιμ. Ανανία Κουστένη.
Του Οσίου πατρός ημών Ιωάννου του Χρυσοστόμου – ΛΟΓΟΣ Κ’, εις την Α’ προς Κορινθίους επιστολήν, Κεφ. Η’, 1 – 13, «Βρώμα δε ημάς ου παρίστησι τω Θεώ…».
Του Οσίου πατρός ημών Γρηγορίου του Παλαμά – ομιλία Δ., εις το Ευαγγέλιον της Δευτέρας του Κυρίου Παρουσίας.

Κατηγορίες: Λειτουργικά, εορτολογικά, Νεοελληνική απόδοση Ύμνων, Συναξάρια, Λογοτεχνικά. Προσθήκη στους σελιδοδείκτες.