Ο Εβδομοσ Αποστολικός Κανόνας. Για την Εορτή του Πασχα – Μητροπ. Γόρτυνος Ιερεμίου.

ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ

ΓΟΡΤΥΝΟΣ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΟΠΟΛΕΩΣ

ΔΗΜΗΤΣΑΝΑ-ΜΕΓΑΛΟΠΟΛΙΣ
Δημητσάνα – Μεγαλόπολη, Κυριακή 9 Νοεμβρίου 2014

ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΟ ΕΓΚΥΚΛΙΟ ΚΗΡΥΓΜΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ

1. Ερμηνεύοντες, αδελφοί μου χριστιανοί, με την σειρά τους ιερούς Κανόνες των αγίων Αποστόλων, σήμερα θα σας ερμηνεύσω τον έβδομο Κανόνα. Ο Κανόνας αυτός λέει ότι δεν πρέπει εμείς οι χριστιανοί να εορτάζουμε την εορτή του Πάσχα μαζί με τους Ιουδαίους. Γιατί, όπως ξέρουμε από την Παλαιά Διαθήκη, και οι Ιουδαίοι είχαν το δικό τους Πάσχα, στο οποίο εόρταζαν την έξοδό τους από την Αίγυπτο και την θαυμαστή διάβασή τους από την Ερυθρά θάλασσα. Το δικό μας όμως Πάσχα είναι εορτή για την Ανάσταση του Κυρίου μας Ιησού Χριστού, γεγονός που αποδεικνύει περίτρανα την θεότητά Του.

2. Οι Ιουδαίοι εόρταζαν το Πάσχα τους πριν από την εαρινή ισημερία. «Ισημερία», όπως το καταλαβαίνετε, σημαίνει η ημέρα να έχει την ίδια διάρκεια με την νύχτα. Ο ήλιος κάνει δύο ισημερίες των χρόνο. Την μία την άνοιξη και λέγεται «εαρινή ισημερία» και την άλλη το φθινόπωρο, η οποία λέγεται «φθινοπωρινή ισημερία». Το Πάσχα τους οι Ιουδαίοι, είπαμε, το εόρταζαν πριν από την εαρινή ισημερία. Και ο Κανόνας μας, που ερμηνεύουμε, λέγει: «Όποιος Επίσκοπος ή Πρεσβύτερος ή Διάκονος τελέσει το Πάσχα μαζί με τους Ιουδαίους, πριν από την εαρινή ισημερία, να καθαιρεθεί». Οι χριστιανοί, όπως μας λέγουν οι Πατέρες της Α´ Οικουμενικής Συνόδου, πρέπει να εορτάζουμε το Πάσχα μετά την ισημερία της ανοίξεως. Όμως, όχι γενικά και αόριστα μετά την ισημερία της ανοίξεως, αλλά την πρώτη Κυριακή που θα τύχει μετά την πρώτη πανσέληνο της ισημερίας.

3. Κάθε τριακόσια χρόνια όμως, επειδή η σελήνη κινείται ανωμάλως, την Κυριακή αυτή, που πρέπει να εορτάζουμε το Πάσχα μας, πέφτει και το Πάσχα των Ιουδαίων. Τότε δηλαδή, για την ανωμαλία της σελήνης, ξαναλέμε, οι Ιουδαίοι εορτάζουν το Πάσχα τους μετά την εαρινή ισημερία και μάλιστα την Κυριακή κατά την οποία εορτάζουμε και εμείς το δικό μας Πάσχα. Αλλά επειδή δεν πρέπει να εορτάζουμε μαζί με τους Ιουδαίους, γι᾽ αυτό, αυτήν την Κυριακή εμείς οι χριστιανοί, που έπρεπε να εορτάσουμε το Πάσχα, εορτάζουμε τα Βάγια και το Πάσχα το εορτάζουμε την επόμενη Κυριακή. Αυτό βέβαια που κάνουμε είναι, χριστιανοί μου, μία παράβαση της εντολής των Πατέρων της Α´ Οικουμενικής Συνόδου, οι οποίοι μας όρισαν να εορτάζουμε το Πάσχα την πρώτη Κυριακή μετά την Πανσέληνο της εαρινής ισημερίας. Αλλά η παράβαση αυτή γίνεται για να μην γίνει η άλλη μεγαλύτερη παράβαση, το να συνεορτάσουμε δηλαδή το Πάσχα με τους Ιουδαίους. Βέβαια, όπως λέγει ο άγιος Χρυσόστομος, η Εκκλησία του Χριστού δεν προσέχει την ακρίβεια των χρόνων και την
παρατήρηση των ημερών. Γιατί η αλήθεια είναι ότι όσες φορές τελούμε την θεία Λειτουργία και κοινωνούμε το Σώμα και το Αίμα του Χριστού, τότε έχουμε Πάσχα, πραγματικό Πάσχα (Α´ Κορ. 11,26).

4. Κάτι άλλο θέλω τώρα να σας πω, αδελφοί μου χριστιανοί. Αφού οι άγιοι Πατέρες της Α´ Οικουμενικής Συνόδου καθόρισαν ημερομηνία τελέσεως της εορτής του Πάσχα, δεν έπρεπε όλοι οι χριστιανοί να υπακούσουμε σ᾽ αυτό; Και βέβαια έπρεπε, για την ενότητά μας. Οι Παπικοί όμως, όπως και σε άλλα σοβαρά θέματα, έτσι και στο θέμα της εορτής του Πάσχα, παρήκουσαν στους Πατέρες της Α´ Οικουμενικής Συνόδου και εορτάζουν το Πάσχα σε δική τους ημερομηνία. Έτσι και σ’ αυτό αυτοί αποκόπηκαν από την Εκκλησία. Βέβαια, για να δικαιολογηθούν φέρουν αστρολογικά και άλλα επιστημονικά επιχειρήματα, σαν να μας λέγουν ότι ήταν ανόητοι οι άγιοι θεοφόροι Πατέρες που εθέσπισαν αυτήν την ημερομηνία της εορτής του Πάσχα, ότι έσφαλε η Εκκλησία σ’ αυτό. Αλλά ο δικός μας άγιος Νικόδημος ο αγιορείτης λέγει για το θέμα αυτό στους Παπικούς ένα ωραίο λόγο του Ιωάννου του Χρυσοστόμου, που απηύθυνε στους Ιουδαϊζοντας της εποχής του: «Αν και έσφαλε η Εκκλησία – λέγει ο ιερός Πατέρας – δεν ήθελε κατορθωθεί τόσο μεγάλο καλό από την ακριβή τήρηση
του καιρού, όσο μεγάλο κακό προξενήθηκε από την διαίρεση αυτή, από το σχίσμα αυτό της καθολικής Εκκλησίας. Δεν φροντίζει ο Θεός και η Εκκλησία για τέτοια παρατήρηση των χρόνων και των ημερών, αλλά για την ομόνοια και την ειρήνη. Το να σχίσει κάποιος την Εκκλησία και να αντιστέκεται και να κάνει διχοστασίες και διαιρέσεις και να χωρίζει τον εαυτό του από την κοινή σύνοδο της Εκκλησίας, αυτό είναι αμάρτημα ασυγχώρητο, αμάρτημα άξιο μεγάλης κατηγορίας, που έχει πολλή την κόλαση και την τιμωρία». Σ’ αυτό το αμάρτημα είναι ένοχοι βεβαίως οι Παπικοί, αλλά και οι δικοί μας Παλαιοημερολογίτες, που χωρίστηκαν από την Εκκλησία για παρατήρηση 13 ημερών.

Χριστιανοί μου, ας είμαστε πάντοτε πιστοί και υπάκουοι στην Εκκλησία μας, κατά την διδασκαλία των αγίων θεοπνεύστων Πατέρων μας.

Με πολλές ευχές
† Ο Μητροπολίτης Γόρτυνος και Μεγαλοπόλεως Ιερεμίας

Η/Υ ΠΗΓΗ:
Pentapostagma.gr: 07 Νοεμβρίου 2014.

Παράβαλε και:
Ο πρώτος Αποστολικός Κανόνας. Χειροτονία Επισκόπου – Μητροπ. Γόρτυνος Ιερεμίου.
Ο Δεύτερος Αποστολικός Κανόνας. Η χειροτονία όλων των κληρικών από τον Επίσκοπο – Μητροπ. Γόρτυνος Ιερεμίου.
Ο Τρίτος Αποστολικός Κανόνας. «Τι να προσφέρουμε στο Ιερό Θυσιαστήριο» – Μητροπ. Γόρτυνος Ιερεμίου.
Ο Ε’ Αποστολικός Κανόνας. Όχι στην υποχρεωτική αγαμία των ιερωμένων – Μητροπ. Γόρτυνος Ιερεμίου.
Ο ΣΤ. – ο έκτος Αποστολικός Κανόνας. Οι ιερωμένοι να μην έχουν κοσμικές φροντίδες – Μητροπ. Γόρτυνος Ιερεμίου.

Κατηγορίες: Αγιολογικά - Πατερικά, Άρθρα, Ιστορικά, Λειτουργικά, εορτολογικά, Νεοελληνική απόδοση Ύμνων, Συναξάρια. Προσθήκη στους σελιδοδείκτες.