Του Οσίου Πατρός ημών Γρηγορίου του Παλαμά – ομιλία ΜΔ’, εις τον Αγιον Απόστολον και Ευαγγελιστήν Ιωάννην τον Θεολόγον.

ΑΓΙΟΥ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΤΟΥ ΠΑΛΑΜΑ

ΟΜΙΛΙΑ ΜΔ’
ΕΙΣ ΤΟΝ ΑΓΙΟΝ ΑΠΟΣΤΟΛΟΝ ΚΑΙ ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΗΝ
ΚΑΙ ΤΩ ΧΡΙΣΤΩ ΕΞΟΧΩΣ ΗΓΑΠΗΜΕΝΟΝ
ΙΩΑΝΝΗΝ ΤΟΝ ΘΕΟΛΟΓΟΝ
Εν ή και περί της εις τον Θεόν και τον πλησίον αγάπης

Εορτήν άγομεν σήμερον, ενός των προκρίτων Αποστόλων Χριστού, και τούτον ευφημούμεν, ως πατέρα των από Χριστού καλουμένων απάντων, μάλλον δε ως πατριάρχην των μη «εξ αιμάτων, μηδ’ εκ θελήματος σαρκός, μηδέ εκ θελήματος ανδρός, άλλ’ εκ Θεού γεννηθέντων». Ως γαρ ο Ιακώβ δυοκαίδεκα πατριάρχας κατά σάρκα προυβάλετο, εξ ών αι δώδεκα γεγόνασι φυλαί του Ισραήλ, ούτω και ο Χριστός, τους δυοκαίδεκα μύστας πνευματικώς προεβάλετο˙ του γαρ ελεεινώς εκπεσόντος Παύλος ο μέγας ανεπλήρωσε το μέτρον, προς ον ο Χριστός εξ ουρανού διέκυψεν. Ει δε μη και φυλαί κανταύθα φανερώς ισάριθμοι, θαυμαστόν ουδέν˙ αδιαιρέτως γαρ τα πνευματικά διαιρείται˙ διο και πέντε των κατά σώμα φαινομένων αισθήσεων ουσών, μία εστίν επί της ψυχής η αίσθησις αδιαιρέτως διαιρουμένη. Αλλά και αι δυοκαίδεκα πηγαί των υδάτων, αις οι Ισραηλίται παρενέβαλον ηγουμένου Μωϋσέως και το εκ της κατά την έρημον οδοιπορίας ανεκτήσαντο δίψος, τους δώδεκα τούτους προετύπουν. Ούτοι γαρ εισίν οι πνευματικαίς απαλλάξαντες αρδείαις του εκ της ειδωλομανίας καύσωνος το δι’ ερήμων αβάτων της αθεΐας πρότερον πορευόμενον ανθρώπων γένος. Έτι δε και οι δυοκαίδεκα λίθοι, ους εις σημείον εν Γαλγάλοις Ιησούς έστησεν ο του Ναυή μετά το διαβήναι πεζή παραδόξως τον Ιορδάνην, τους δώδεκα τούτους προετύπουν. Ούτοι γαρ ημίν εισίν εις σημείον αιώνιον, ότι ο αληθινός Ιησούς το κατακλύζον την οικουμένην αμαρτίας ρείθρον ανεχαίτισε, και έδωκε τοις αυτώ πειθομένοις αναμαρτήτως την οδόν του βίου διαβαίνειν, ως τότε τοις Ισραηλίταις αβρόχως διαπεράν τον Ιορδάνην…

Σήμερα τελούμε εορτή ενός από τους προκρίτους Αποστόλους του Χριστού κι’ εγκαινιάζομε τούτον ως πατέρα, όλων όσοι φέρουν το όνομα του Χριστού, μάλλον δε ως πατριάρχη των «γεννηθέντων όχι από αίματα ούτε από θέλημα σαρκός ούτε από θέλημα ανδρός, αλλά από τον Θεό». Διότι, όπως ο Ιακώβ προέβαλε δώδεκα πατριάρχες κατά σάρκα, από τους οποίους διαμορφώθηκαν οι δώδεκα φυλές του Ισραήλ, έτσι και ο Χριστός προέβαλε πνευματικώς τους δώδεκα μύστες, αφού τον αριθμό του ελεεινώς εκπεσόντος, τον συμπλήρωσε ο Παύλος προς τον οποίο έσκυψε από τον ουρανό ο Χριστός. Δεν είναι δε καθόλου αξιοθαύμαστο αν δεν υπάρχουν κι εδώ φυλές φανερώς ισάριθμες˙ διότι τα πνευματικά διαιρούνται αδιαιρέτως˙ γι’ αυτό και ενώ οι κατά το σώμα φαινόμενες αισθήσεις είναι πέντε, μία είναι στην ψυχή η αίσθησις αδιαιρέτως διαιρουμένη. Αλλά και οι δώδεκα πηγές των υδάτων, στις οποίες εστρατοπεύδευσαν οι Ισραηλίτες υπό την αρχηγία του Μωυσέως κι έσβησαν την από την οδοιπορία στην έρημο δίψα, προτύπωναν αυτούς τους δώδεκα. Διότι αυτοί είναι που με τα πνευματικά ποτίσματα απήλλαξαν το γένος των ανθρώπων, το προηγουμένως πορευόμενο δια μέσου των αβάτων ερήμων της αθεΐας, από τον καύσωνα της ειδωλομανίας. Επίσης δε και οι δώδεκα λίθοι, τους οποίους έστησε σαν σημάδι στα Γάλγαλα ο Ιησούς του Ναυή, αφού επέρασαν παραδόξως πεζοί τον Ιορδάνη, τους δώδεκα τούτους προτύπωναν. Διότι τούτοι είναι για μας σαν αιώνιο σημάδι, ότι ο αληθινός Ιησούς ανεχαίτισε το ρεύμα της αμαρτίας που κατέκλυζε την οικουμένη κι επέτρεψε στους πιστούς του να διαβαίνουν αναμάρτητοι την οδό του βίου, όπως είχε επιτρέψει τότε στους Ισραηλίτες να περάσουν αβρόχως τον Ιορδάνη…

Του Οσίου Πατρός ημών Γρηγορίου του Παλαμά – ομιλία ΜΔ’, εις τον Αγιον Απόστολον και Ευαγγελιστήν Ιωάννην τον Θεολόγον.

Παράβαλε και:
26 Σεπτεμβρίου, η μετάστασις του Αγίου Αποστόλου Ιωάννου του Ευαγγελιστού – Συναξάριον, Υμνολογική εκλογή.
Το Κατά Ιωάννην Ευαγγέλιον (Πρωτότυπο και Νεοελληνικό κείμενο).
η Αποκάλυψις του Αγίου Ιωάννου του Θεολόγου, το Πρωτότυπο κείμενο και η Νεοελληνική ερμηνευτική απόδοσή του από τον Παναγιώτη Ν. Τρεμπέλα.

Δημοσιεύθηκε στην Αγιολογικά - Πατερικά, Λειτουργικά, εορτολογικά, Νεοελληνική απόδοση Ύμνων, Συναξάρια, Λογοτεχνικά. Αποθηκεύστε τον μόνιμο σύνδεσμο.