Εις την Τριθέκτην
Προφητείας Ησαϊου το ανάγνωσμα
Ησαϊας: Β. 3 – 11.
Τάδε λέγει Κύριος: «Εκ Σιών εξελεύσεται νόμος, και λόγος Κυρίου εξ Ιερουσαλήμ. Και κρινεί ανά μέσον των εθνών, και ελέγξει λαόν πολύν, και συγκόψουσι τας μαχαίρας αυτών εις άροτρα, και τας ζιβήνας αυτών εις δρέπανα, και ου λήψεται έθνος επί έθνος μάχαιραν, και ου μάθωσιν έτι πολεμείν.» Και νύν σύ, οίκος του Ιακώβ, δεύτε, και πορευθώμεν εν τω φωτί Κυρίου’ ανήκε γάρ τον λαόν αυτού, τον οίκον του Ιακώβ, ότι ενεπλήσθη η χώρα αυτών, ως το απαρχής, κλυδωνισμών, ως η των αλλοφύλων, και τέκνα πολλά αλλόφυλα εγεννήθη αυτοίς. Ενεπλήσθη γάρ η χώρα αυτών αργυρίου και χρυσίου, και ουκ ήν αριθμός των θησαυρών αυτών, και ενεπλήσθη η γή ίππων, και ουκ ήν αριθμός των αρμάτων αυτών, και ενεπλήσθη η γή βδελυγμάτων των έργων των χειρών αυτών, και προσεκύνησαν, οίς εποίησαν οι δάκτυλοι αυτών. Και έκυψεν άνθρωπος, και εταπεινώθη ανήρ, και ου μή ανοίσω αυτούς. Και νύν εισέλθετε εις τας πέτρας, και κρύπτεσθε εις την γήν, από προσώπου του φόβου Κυρίου, και από της δόξης της ισχύος αυτού, όταν αναστή θραύσαι την γήν. Οι γάρ οφθαλμοί Κυρίου, υψηλοί, ο δέ άνθρωπος ταπεινός” και ταπεινωθήσεται το ύψος των ανθρώπων, και υψωθήσεται Κύριος μόνος εν τη ημέρα εκείνη.
Απόδοση.
Ο Κύριος λέει τα εξής:
Απ’ τη Σιών θα προέλθει ο νόμος κι ο λόγος του Κυρίου απ’ την Ιερουσαλήμ.
Θα αποδώσει ο Κύριος δικαιοσύνη ανάμεσα στα έθνη, λαό πολύ θα ελέγξει.
Τότε θα σπάσουν τα σπαθιά τους, για να τα κάνουν άροτρα, και να κάνουν τις λόγχες τους δρεπάνια•
σπαθί δεν θα σηκώσει πια έθνος ενάντια σε έθνος, ούτε θα μάθουνε ξανά να πολεμούν.
Και τώρα, απόγονοι του Ιακώβ, ελάτε να βαδίσουμε στο φως του Κυρίου.
Ο Κύριος εγκατέλειψε τον λαό του, τους απογόνους του Ισραήλ, γιατί η χώρα τους γέμισε, όπως παλιά, μαντείες• έγινε σαν τη χώρα των Αλλοφύλων, με τους οποίους μάλιστα απέκτησαν πολλά παιδιά.
Γέμισε η χώρα τους ασήμι και χρυσάφι, κι ήταν οι θησαυροί τους αναρίθμητοι•
η χώρα γέμισε άλογα, κι αμέτρητα ήταν τα πολεμικά τους άρματα.
Η χώρα γέμισε είδωλα φτιαγμένα από τα χέρια τους, και πέσαν και προσκύνησαν αυτά που έπλασαν τα δάχτυλά τους•
σκύψανε όλοι, και μπρος τους ταπεινώθηκαν
-«Δεν θα τους συγχωρήσω».
Τώρα, λοιπόν, τρυπώστε μες στους βράχους, κρυφτείτε μες στη γη,
από το φόβο σας ν’ αντικρίσετε τον Κύριο και τη λαμπρότητα της δύναμής του, όταν θα σηκωθεί για να συντρίψει τη γη.
Γιατί ο Κύριος είναι μεγαλειώδης, μα είναι μικρός ο άνθρωπος•
η υπεροψία των ανθρώπων θα ταπεινωθεί και μόνο ο Κύριος θα εξυψωθεί εκείνη την ημέρα.
Εν τω Εσπερινώ
Γενέσεως το ανάγνωσμα
Γένεσις: Α. 24 – Β. 3.
Είπεν ο Θεός: εξαγαγέτω ή γή ψυχήν ζώσαν κατά γένος, τετράποδα, και ερπετά, και θηρία της γής, κατά γένος, και εγένετο ούτω. Και εποίησεν ο Θεός τα θηρία της γής, κατά γένος αυτών, και τα κτήνη, κατά γένος αυτών, και πάντα τα ερπετά της γής, κατά γένος αυτών. Και είδεν ο Θεός ότι καλά. Και είπεν ο Θεός: «ποιήσωμεν άνθρωπον, κατ’ εικόνα ημετέραν, και καθ’ ομοίωσιν, και αρχέτωσαν των ιχθύων της θαλάσσης, και των πετεινών του ουρανού, και των κτηνών, και πάσης της γής, και πάντων των ερπετών, των ερπόντων επί της γής.» Και εποίησεν ο Θεός τον άνθρωπον, κατ’ εικόνα Θεού εποίησεν αυτόν, άρσεν και θήλυ εποίησεν αυτούς. Και ευλόγησεν αυτούς ο Θεός, λέγων: «αυξάνεσθε, και πληθύνεσθε, και πληρώσατε την γήν, και κατακυριεύσατε αυτής, και άρχετε των ιχθύων της θαλάσσης, και των πετεινών του ουρανού και πάντων των κτηνών, και πάσης της γής, και πάντων των ερπετών, των ερπόντων επί της γής.» και είπεν ο Θεός: «ιδού δέδωκα υμίν πάντα χόρτον σπόριμον σπείρον σπέρμα, ό εστιν επάνω πάσης της γής, και πάν ξύλον, ο έχει εν εαυτώ καρπόν σπέρματος σπορίμου, υμίν έσται εις βρώσιν, και πάσι τοις θηρίοις της γής, και πάσι τοις πετεινοίς του ουρανού, και παντί ερπετώ έρποντι επί της γής, ο έχει εν εαυτώ πνοήν ζωής, και πάντα χόρτον χλωρόν εις βρώσιν.» Και εγένετο ούτω. Και είδεν ο Θεός τα πάντα, όσα εποίησε. Και ιδού, καλά λίαν. Και εγένετο εσπέρα, και εγένετο πρωϊ, ημέρα έκτη. Και συνετελέσθησαν ο ουρανός και η γή, και πάς ο κόσμος αυτών. Και συνετέλεσεν ο Θεός εν τη ημέρα τη έκτη τα έργα αυτού, ά εποίησε, και κατέπαυσεν ο Θεός εν τη ημέρα τη εβδόμη από πάντων των έργων αυτού, ών εποίησε. Και ευλόγησεν ο Θεός την ημέραν την εβδόμην, και ηγίασεν αυτήν, ότι εν αυτή κατέπαυσεν από πάντων των έργων αυτού, ών ήρξατο ο Θεός ποιήσαι.
Απόδοση.
Ο Θεός είπε: «Να βγάλει η γη ζωντανά πλάσματα κάθε είδους: τετράποδα, ερπετά και θηρία». Έτσι και έγινε. Ο Θεός δημιούργησε όλα τα είδη των θηρίων, των ζώων και των ερπετών της γης. Και είδε ο Θεός ότι ήταν καλά.
Τότε είπε ο Θεός: «Ας κάνουμε τον άνθρωπο κατ’ εικόνα και καθ’ ομοίωσίν μας, κι ας έχει στην εξουσία του τα ψάρια της θάλασσας, τα πουλιά του ουρανού, τα ζώα, όλη τη γη και όλα τα ερπετά που έρπουν πάνω στη γη». Δημιούργησε, λοιπόν, ο Θεός τον άνθρωπο. Τον δημιούργησε κατ’ εικόνα του, τους έκανε άνδρα και γυναίκα, και τους ευλόγησε μ’ αυτά τα λόγια: «Να αυξάνεστε και να πληθύνεστε, να γεμίσετε τη γη, να γίνετε κύριοί της και να εξουσιάζετε όλα τα ψάρια της θάλασσας, τα πουλιά του ουρανού, όλα τα ζώα, όλη τη γη και όλα τα ερπετά που έρπουν πάνω στη γη». Ο Θεός είπε ακόμα: «Δείτε, σας έδωσα για τροφή όλα τα φυτά της γης που σπέρνονται και όλα τα δέντρα που έχουν πάνω τους καρπούς με σπόρους. Σε όλα τα θηρία της γης, σε όλα τα πουλιά του ουρανού και σε όλα τα ερπετά που έρπουν πάνω στη γη, που είναι ζωντανά πλάσματα, έδωσα για τροφή όλα τα χλωρά χόρτα». Έτσι κι έγινε. Ο Θεός είδε ότι όλα όσα δημιούργησε ήταν πολύ καλά. Έγινε βράδυ, έγινε πρωί- έκτη μέρα.
Έτσι, ολοκληρώθηκε η δημιουργία του ουρανού και της γης μαζί με όλα όσα τα κοσμούν. Την έκτη μέρα ο Θεός τελείωσε τα έργα που έκανε, και την έβδομη μέρα σταμάτησε κάθε έργο του και αναπαύθηκε. Τότε ο Θεός ευλόγησε την έβδομη μέρα και την καθαγίασε, γιατί αυτήν τη μέρα σταμάτησε το δημιουργικό έργο που είχε αρχίσει, και αναπαύθηκε.
Παροιμιών το ανάγνωσμα
Παροιμίαι: Β. 1 – 22.
Υιέ, εάν δεξάμενος ρήσιν εμής εντολής, κρύψης παρά σεαυτώ, επακούσεται σοφίας το σύνεσιν, ούς σου, και παραβαλείς καρδίαν σου εις παραβαλείς δέ αυτήν εις νουθέτησιν τω υιώ σου. Εάν γάρ την σοφίαν επικαλέση, και τη συνέσει δώς φωνήν σου, και εάν ζητήσης αυτήν ως αργύριον, και ως θησαυρόν εξερευνήσης αυτήν, τότε συνήσεις φόβον Κυρίου, και επίγνωσιν Θεού ευρήσεις, ότι Κύριος δίδωσι σοφίαν, και από προσώπου αυτού γνώσις και σύνεσις. Και θησαυρίζει τοις κατορθούσι σωτηρίαν, υπερασπιεί δέ την πορείαν αυτών, του φυλάξασθαι οδούς δικαιωμάτων. Και οδόν ευλαβουμένων αυτόν διαφυλάξει. Τότε συνήσεις δικαιοσύνην και κρίμα, και κατορθώσεις πάντας άξονας αγαθούς. Εάν γάρ έλθη η σοφία εις σήν διάνοιαν, η δέ αίσθησις τη σή ψυχή καλή είναι δόξη, βουλή καλή φυλάξει σε, έννοια δέ Οσία τηρήσει σε, ίνα ρύσηταί σε από οδού κακής, και από ανδρός λαλούντος μηδέν πιστόν. Ω οι εγκαταλείποντες οδούς ευθείας, του πορευθήναι εν οδοίς σκότους! Ω οι ευφραινόμενοι επί κακοίς, και χαίροντες επί διαστροφή κακή! Ων αι τρίβοι σκολιαί, και καμπύλαι αι τροχιαί αυτών, του μακράν σε ποιήσαι από οδού ευθείας, και αλλότριον της δικαίας γνώμης. Υιέ, μή σε καταλάβη βουλή κακή, ή απολείπουσα διδασκαλίαν νεότητος, και διαθήκην θείαν επιλελησμένη’ έθετο γάρ παρά τω θανάτω τον οίκον αυτής, και παρά τω Άδη μετά των γηγενών τους άξονας, εν αυτής. Πάντες οι πορευόμενοι εν αυτή, ουκ στρέψουσιν, ουδέ μή καταλάβωσι τρίβους ευθείας’ ου γάρ καταλαμβάνονται υπό ενιαυτών ζωής. Ει γάρ επορεύοντο τρίβους αγαθάς, εύροσαν άν τρίβους τας των δικαίων, λείας. Χρηστοί έσονται οικήτορες γής, άκακοι δέ υπολειφθήσονται εν αυτή, ότι ευθείς κατασκηνώσουσι γήν, και όσιοι υπολειφθήσονται εν αυτή. Οδοί ασεβών εκ γής ολούνται, οι δέ παράνομοι εξολοθρευθήσονται απ’ αυτής.
Απόδοση.
Γιε μου, αν δεχτείς τις εντολές μου και τις κλείσεις μέσα σου, τότε θα μάθεις να υπακούς στη σοφία, ν’ αποζητάς τη σύνεση, κι ακόμα θα στηριχτείς σ’ αυτές, για να νουθετήσεις και τον γιο σου. Αν επικαλεσθείς τη σοφία, απευθυνθείς στη σύνεση κι αναζητήσεις με επιμονή τη γνώση, αν την αναζητήσεις σαν να ’ταν ασήμι και ψάξεις γι’ αυτήν όπως για θησαυρούς, τότε θα μάθεις να σέβεσαι τον Κύριο και θα γνωρίσεις τον Θεό καλά. Γιατί ο Κύριος χαρίζει τη σοφία και απ’ αυτόν προέρχεται η γνώση και η σύνεση. Και χορηγεί πλούσια τη σωτηρία σ’ όσους σωστά βαδίζουν, και την πορεία τους θα προστατεύει, για να προφυλάξει αυτούς που ζουν σύμφωνα με τις απαιτήσεις του, να προστατεύσει τη ζωή αυτών που τον τιμούν. Τότε θα καταλάβεις τι είναι δικαιοσύνη και ορθή κρίση, και θα επιτύχεις καθετί που οδηγεί στο καλό. Γιατί όταν η σοφία κυριαρχήσει στη σκέψη σου και συνειδητοποιήσεις ότι η γνώση είναι καλή, τότε η σωστή απόφαση θα σε φυλάει, η ενάρετη σκέψη θα σε φρουρεί, για να σε γλιτώνει από τον δρόμο τον κακό κι από ανθρώπους που μιλούν αναξιόπιστα.
Αλίμονο σ’ εκείνους που αφήνουν τους ίσιους δρόμους για να βαδίσουνε τους σκοτεινούς, που ευχαριστιούνται για τις δυστυχίες και χαίρονται για τις αναποδιές•
που η συμπεριφορά τους είναι διεστραμμένη και δεν πορεύονται μ’ ευθύτητα κι έτσι σε απομακρύνουν από τον δρόμο τον σωστό και δεν σ’ αφήνουν να σκεφτείς ορθά.
Γιε μου, μην πέσεις θύμα κακής συμβουλής που καμιά σχέση δεν έχει με όσα διδάχτηκες όταν ήσουν νέος, και δεν υπολογίζει τη διαθήκη του Θεού•
γιατί η κακή συμβουλή συγκάτοικος είναι του θανάτου, και στον άδη τριγυρνά μαζί με τους νεκρούς.
Όλοι που την ακολουθούν δεν θα γυρίσουν πίσω, ούτε θα βρουν τον σωστό δρόμο, γιατί δεν θα ’χουνε πολλά χρόνια ζωής.
Γιατί αν βάδιζαν στα μονοπάτια τα σωστά, θα έβρισκαν στρωτά τα μονοπάτια της δικαιοσύνης.
Οι καλοί άνθρωποι θα κατοικήσουνε σ’ αυτή τη χώρα, και οι άκακοι σ’ αυτήν θα παραμείνουν.
Γιατί οι τίμιοι άνθρωποι θα ζήσουνε σ’ αυτή τη χώρα, και οι ενάρετοι σ’ αυτήν θα παραμείνουν.
Αλλά ο τρόπος της ζωής των ασεβών από τη χώρα θα τους αφανίσει, και οι παράνομοι απ’ αυτήν θα αποδιωχτούν.
ΑΠΟ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ:
«ΠΡΟΦΗΤΟΛΟΓΙΟΝ» ΤΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΑ ΑΝΑΓΝΩΣΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΑΛΑΙΑ ΔΙΑΘΗΚΗ: σελ. 30-39.
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΒΙΒΛΙΚΗ ΕΤΑΙΡΙΑ
Επιμέλεια κειμένων, Νικολέτα – Γεωργία Παπαρδάκη.