(Ματθ. ια, 12-19. Λουκ. ζ, 29- 35)
Από τότε που εμφανίστηκε ο Ιωάννης ο Βαπτιστής ως τώρα, η βασιλεία του Θεού κερδίζεται με προσπάθεια, και την κατακτούν αυτοί που αγωνίζονται. Γιατί, όλοι οι προφήτες και ο νόμος προφήτεψαν ως τον Ιωάννη. Κι αν θέλετε να το παραδεχτείτε, αυτός είναι ο Ηλίας, που έμελλε να έρθει.
136 «Με τί, λοιπόν, να παρομοιάσω τη σημερινή γενιά των ανθρώπων; Με τί μοιάζουν; Μοιάζουν με τα παιδιά που κάθονται στην αγορά, και η μια ομάδα φωνάζει στην άλλη και λέει: «σας παίξαμε με τη φλογέρα χαρούμενα τραγούδια, μα εσείς δεν χορέψατε˙ σας τραγουδήσαμε μοιρολόγια, μα εσείς δεν κλάψατε».
Το ίδιο κάνετε κι εσείς: Ήρθε ο Ιωάννης ο Βαπτιστής που δεν έτρωγε φαΐ και δεν έπινε κρασί, και τον βγάλατε δαιμονισμένο. Ήρθε ο Υιός του Ανθρώπου, που τρώει και πίνει, και λέτε ¨φαγάς και οινοπότης είν’ αυτός, που κάνει παρέα με τελώνες και αμαρτωλούς¨. Και όμως, η σοφία του Θεού δικαιώθηκε στο πρόσωπο όλων των απεσταλμένων της!»
ΣΧΟΛΙΑ
(136) Ο Κύριος τονίζων εις αυτά την αξίαν του Προδρόμου προσθέτει: «ει θέλετε δέξασθαι αυτός εστίν Ηλίας ο μέλλων έρχεσθαι». Ο Πρόδρομος παραβάλλεται προς τον προφήτην Ηλίαν διότι, όπως ο προφήτης Ηλίας θα προηγηθή κατά τον Μαλαχίαν 4, 5 της δευτέρας παρουσίας του Χριστού και θα κηρύξη μετάνοιαν, κατά παρόμοιον τρόπον και ο Πρόδρομος προηγήθη της πρώτης παρουσίας του Χριστού κηρύττων και ούτος μετάνοιαν. Ο Κύριος λέγει˙ «ει θέλετε δέξασθαι» δια δύο λόγους.
Πρώτον, διότι η προφητεία αύτη του Μαλαχίου περί του προφήτου Ηλία εφαρμόζεται ουχί γραμματικώς αλλά συμβολικώς, αναγωγικώς εις τον Πρόδρομον, επειδή και οι δύο έκαμαν το ίδιον έργον και δεύτερον, διότι η είσοδος εις την βασιλείαν του Χριστού απαιτεί αγώνα, όπως είπεν ανωτέρω. Ο Κύριος, ίνα επιστήση την προσοχήν των ακροατών του εις αυτά, λέγει˙ «ο έχων ώτα ακούειν ακουέτω». Εκείνος ο οποίος δηλαδή θέλει να ακούση την αλήθειαν, ας μάθη, ότι ο Ιωάννης είχεν ως έργον του να σηστήση τον Μεσσίαν εις τον λαόν. Μεγάλη η αξία του! (Αρχιμανδρίτης, Ιωήλ Γιαννακόπουλος.)
Από το βιβλίο: “Ιησούς Χριστός: Βίος, Διδασκαλία, Θαύματα”, Α’ τόμος, του Ιερομονάχου Κοσμά του Δοχειαρίτου.
Ιερόν Δοχειαρίτικον Κελλίον, Αγίου Ιωάννου του Θεολόγου. Αγιον Ορος 2011.
Η/Υ επιμέλεια Σοφίας Μερκούρη.