Ομιλία στα Άγια Θεοφάνεια – μακαριστού Μητροπ. Νικοπόλεως και Πρεβέζης, Μελετίου Καλαμαρά (κείμενο και αρχείο ήχου, mp3).

Ακούστε το επόμενο κείμενο, όπως αυτό “δημοσιεύθηκε” στο 168-ο τεύχος (Νοεμβρίου – Δεκεμβρίου του 2017) του ηχητικού περιοδικού μας, Ορθόδοξη Πορεία.

Ομιλία στα Άγια Θεοφάνεια – μακαριστού Μητροπ. Νικοπόλεως και Πρεβέζης π. Μελετίου.

1. Λαχτάρησε το νερό να Τον αγκαλιάσει

«Η θάλασσα είδε και έφυγε. Ο Ιορδάνης εστράφη εις τα οπίσω».

Τα λόγια αυτά τα οποία ακούμε σήμερα να επαναλαμβάνονται πολλές φορές, θυμίζουν ότι, όταν πέρασε από την Ερυθρά θάλασσα ο λαός του Ισραήλ που ήταν, σύμβολο απλώς του Θεού της δόξης, η θάλασσα είδε και έφυγε. Χωρίστηκαν τα νερά της και πέρασε ο Ισραήλ σαν σε ξηρά.

Όταν πάλι τα σύμβολα του Θεού της δόξης έφτασαν στον Ιορδάνη, επί του Ιησού του Ναυή, η κιβωτός της Διαθήκης δηλαδή και ο λαός, πάλι «ο Ιορδάνης εστράφη εις τα οπίσω». Και έμεινε το έδαφος, εκεί που πριν έρρεε το νερό ξηρό. Και επέρασε πάλι η Κιβωτός της Διαθήκης και ο λαός του Θεού σαν σε ξηρά.

Και όταν για τρίτη φορά ο άγιος και δίκαιος και μέγας προφήτης Ηλίας, ήθελε να περάσει τον Ιορδάνη, τον κτύπησε με την μηλωτή του, δηλαδή με το παλτό του θα λέγαμε σήμερα, και ο Ιορδάνης χωρίστηκε. Έφυγε το νερό του, γύρισε προς τα πίσω και πέρασε ο Ηλίας μαζί με τον προφήτη Ελισαίο σαν σε ξηρά.

Τρία μεγάλα θαύματα, τα οποία μας λένε, ότι με το νερό του βαπτίσματος, το οποίο συμβολίζει ο Ιορδάνης, ανοίγει η πύλη προς τον ουρανό, διάπλατα. Και δεν εμποδίζει την πορεία του ανθρώπου προς τα εκεί, ούτε η θάλασσα, ούτε αυτό το ρευστό στοιχείο, το νερό, το οποίο όταν το απολύσεις κατακλύζει τα πάντα. Αλλά όλα υποχωρούν ενώπιον των τέκνων του Θεού, για να τους αφήσουν ελεύθερο τον δρόμο.

Τι παράξενο πράγμα όμως!

Όταν περνούσαν τα σύμβολα του Θεού, η κιβωτός της Διαθήκης και ο άγιος και δίκαιος και μέγας προφήτης Ηλίας, «η θάλασσα είδε και έφυγε και ο Ιορδάνης εστράφη εις τα οπίσω». Όταν όμως ο ίδιος ο Θεός της δόξης, Ιησούς Χριστός, ο ευλογητός εις τους αιώνας, μπήκε μέσα στον Ιορδάνη, το νερό του Ιορδάνη λαχτάρησε να τον αγκαλιάσει και να πάει κοντά του, όσο πιο πολύ μπορούσε κοντά του, για να πάρει την ευλογία του και τη χάρη του. Και από τότε που ο Κύριος ημών Ιησούς Χριστός βαπτίσθηκε στον Ιορδάνη, έγιναν τα νάματα του Ιορδάνη, όπως λέμε στις σημερινές ευχές, ιάματα. Ψυχών και σωμάτων.

Και ψυχών μεν ιάματα γίνονται με τη χάρη του Αγιασμού, τον οποίο και σήμερα τελούμε. Και μεταβάλλεται το νερό με την ευλογία, στην κατάσταση στην οποία βρέθηκε και απόκτησε το νερό του Ιορδάνη, όταν ο Κύριος ημών Ιησούς Χριστός μπήκε μέσα σε αυτό και έγινε άφθαρτο και πηγή αφθαρσίας.

Και αφθαρτοποιεί εκείνους που βαπτίζονται μέσα στο νερό του Ιορδάνου.

Μακάριος ο άνθρωπος, που την χάρη που παίρνει στο νερό του Ιορδάνη, στο βάπτισμα, στην αγία κολυμβήθρα, την διατηρεί. Διότι όπως είπαμε προηγουμένως, όταν θα έλθει η ώρα για να βαδίσει προς τη γη της Επαγγελίας, προς την άνω Ιερουσαλήμ, προς την Βασιλεία των ουρανών, τα πάντα θα υποχωρήσουν και θα του ανοίξουν τον δρόμο διάπλατα.

2. Τι θα πάθαινε ο Νεεμάν… Τον ξελάσπωσε ο δούλος του

Στην ιστορία του αγίου και δικαίου προφήτου Ελισαίου διαβάζομε τα εξής:

Ένας άρχοντας του βασιλιά των Ασσυρίων, Νεεμάν, θα λέγαμε σήμερα, υπουργός ή πρωθυπουργός του, είχε λέπρα. Και έμαθε ότι ο μόνος που μπορεί να τον θεραπεύσει, είναι ο προφήτης Ελισαίος, που κάνει πάρα πολλά θαύματα. Πήγε λοιπόν ταπεινά και του χτύπησε την πόρτα. Αλλά ο προφήτης Ελισαίος δεν του άνοιξε. Του παράγγειλε μόνο με κάποιον και του είπε:

-Πήγαινε, να βουτήξεις και να λουστείς επτά φορές στον Ιορδάνη.

Ο Νεεμάν ο Σύρος, είπε μέσα του, και το είπε και στους άλλους:

-Τι είναι αυτά που μου λέει; Είπα και εγώ πως θα βγει να με σταυρώσει, που λέμε σήμερα, να μου κάνει μια ευχή και προσευχή, να με ακουμπήσει με το χέρι του να γίνω καλά. [Αλλά] άκου πράματα. Άκου πράματα, [που μου] λέει: «Να πας στον Ιορδάνη να βουτήξεις επτά φορές και θα γίνεις καλά». Σε ποιόν; Στον Ιορδάνη.

Σ’ αυτό το βρωμοπόταμο. Λες και δεν έχομε εμείς νερά στην Ασσυρία, Αβανά και Φαρφάρ και άλλα ποτάμια. Ποτάμια να δεις και να χαρείς! Σ’ αυτό το βρωμοπόταμο θα πάω; Δεν έχω να πάω πουθενά. Και γυρίζω πίσω στο σπίτι μου.

Του λέει τότε ένας από τους υπηρέτες του, από τους αξιωματικούς που ήταν μαζί του:

-Πάτερ. Πατέρα δηλαδή, αν σου έλεγε ο προφήτης μια μεγάλη κουβέντα που θα σε εντυπωσίαζε, δεν θα την τηρούσες; Και επειδή σου είπε μια απλή κουβέντα την καταφρονείς; Τι διαφορά έχει το πράγμα. Ο ίδιος δεν θα ήταν που θα μιλούσε και τότε και τώρα; Λογική και μεγάλα πράγματα γυρεύεις όταν πηγαίνεις στο Θεό; Ή την δύναμη και την χάρη του Θεού;

Τι σοφά λόγια που του είπε ο απλός υπηρέτης του. Τι σοφά λόγια.

Λέγει ο απόστολος Παύλος: «Το μωρόν του Θεού, σοφώτερον των ανθρώπων εστι. Και το ασθενές του Θεού ισχυρότερον των ανθρώπων εστι».

Ότι λόγο ν’ ακούς από τον Θεό, όσο και αν σου φαίνεται ανοησία, είναι μεγαλύτερη σοφία, απ’ ότι είναι όλες οι σοφίες του κόσμου, όλες οι σοφίες των ανθρώπων.

Και ότι και αν ακούς από τον Θεό που σου φαίνεται αδύνατο και ασθενικό, να το ξέρεις, είναι πιο δυνατό από όλες τις δυνάμεις του κόσμου. «Και το ασθενές του Θεού, ισχυρότερον των ανθρώπων εστι».

Κατενύγει ο Νεεμάν ο Σύρος ακούοντας αυτά τα λόγια και πήγε και πλύθηκε κατά την εντολή του αγίου προφήτου Ελισαίου επτά φορές στον Ιορδάνη. Και έφυγε από πάνω του η λέπρα. Και έγινε το δέρμα του, από την αθλία και αξιολύπητη κατάσταση στην οποία το φέρνει η λέπρα, σαν «παιδαρίου μικρού». Σαν να ήταν ένας έφηβος. Σαν να ήταν ένα παιδί, που μόλις μπαίνει εις την νεανική ηλικία.

Και επέστρεψε στην χώρα του υγιής.

Γιατί το έκανε ο Θεός αυτό το θαύμα;

Για να μας δείξει, ότι το νερό του βαπτίσματος δίδει υγεία και ψυχής και σώματος. Και μακάριος ο άνθρωπος, ο οποίος δεν ακούει στα θέματα που είναι συνυφασμένα με τον Θεό, τον πάνσοφο και παντοδύναμο, εκείνα που του υπαγορεύουν σκέψεις του -μάταιες και πενιχρές- από τις γνώσεις που έχει στον κόσμο τούτο. Και ας προσθέσομε μια πνευματική κουβέντα, μακάριοι όσοι την καταλαβαίνουν, «σκέψεις υπό την καθοδήγηση του διαβόλου».

Καλότυχος εκείνος ο άνθρωπος, που όταν έχει ενώπιόν του λόγο Θεού, δεν ακούει σκέψεις ανθρώπινες, υπό την καθοδήγηση του διαβόλου, δημιουργούμενες μέσα στο νου και στην καρδιά του ανθρώπου, αλλά υποτάσσεται με ταπείνωση και αναζητεί κοντά στο Θεό χάρη, έλεος, δύναμη, υγεία σώματος και ψυχής, καθαρότητα, ορθοτόμηση, ορθοπόδηση και ορθή πορεία προς το θέλημά του και προς την Βασιλεία του.

Με αυτή την λαχτάρα και εμείς σήμερα δοξάζοντας τον επιφανέντα Κύριον και σωτήρα μας Ιησούν Χριστό ας πιούμε από το νερό του Ιορδάνου, για να γίνει ίαμα, θεραπεία της ψυχής μας και του σώματός μας. Αμήν.

Του μακαριστού Μητροπολίτου Νικοπόλεως κυρού Μελετίου, διασκευασμένη ομιλία. Έγινε στην Πρέβεζα στις 5/1/1996

Η/Υ ΠΗΓΗ:
Ζωηφόρος.gr: 24 Φεβρουαρίου 2014

Παράβαλε και:
Του Οσίου Πατρός ημών Νικοδήμου του Αγιορείτου – ερμηνεία εις τους κανόνας των Θεοφανείων.
06 Ιανουαρίου, τα Αγια Θεοφάνεια του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού – Τα Λειτουργικά Αναγνώσματα της Εορτής.
Ο Ιαμβικός κανών των Φώτων σε ελεύθερη απόδοση από τον Αρχιμ. Ευσεβίο Βίττη.
Αγίου Ρωμανού του μελλωδού, Κοντάκιον – εις τα Αγια Θεοφάνεια (κείμενο και αρχείο ήχου, mp3).
06 Ιανουαρίου, Θεοφάνεια – Ιωάννου Φουντούλη, αειμνήστου καθηγητού του Α.Π.Θ.
Του Οσίου Πατρός ημών Γρηγορίου του Θεολόγου – λόγος ΛΘ., εις τα Αγια Φώτα.
Λόγος εις την αγίαν εορτήν των Φώτων – Αγ. Γρηγορίου του Παλαμά.
Του Οσίου Πατρός ημών Γρηγορίου Επισκόπου Νύσσης – ομιλία εις την ημέραν των Φώτων.
Η εικόνα της Βαπτίσεως του Κυρίου – Δέσποινας Ιωάννου Βασιλείου (κείμενο και αρχείο ήχου, mp3).
Ερμηνεία των Καταβασιών των Θεοφανείων – Αγίου Νικοδήμου του Αγιορείτου.
Εις τα Αγια Θεοφάνεια – Οσίου Πατρός ημών Πρώκλου Πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως.
Ο Ιορδάνης ποταμός – π. Thomas Hopko.
Η βάπτισις του Ιησού – Ιερομ. Κοσμά Δοχειαρίτου.
Αγίου Κυρίλλου Ιεροσολύμων – Μυσταγωγική Κατίχησις Β’, περί Βαπτίσματος.
06 Ιανουαρίου, η εορτή των Θεοφανείων (videos).
Το Μυστήριό των Επιφανίων Θεοφανείων – ηχογραφημένη ομιλία του θεολόγου, Κωνσταντίνου Γρηγοριάδου (αρχείο ήχου, mp3).
Τα Φώτα στ’ Αϊβαλί – Φώτη Κόντογλου (κείμενο και αρχείο ήχου, mp3).
Τα Φώτα – ηχογραφημένη ομιλία του αειμνήστου Δημητρίου Παναγόπουλου (αρχείο ήχου, mp3).
Του Οσίου πατρός ημών Ιωάννου του Χρυσοστόμου – ομιλία Ε’ εις την προς Τίτον επιστολήν (Επεφάνη η Χάρις του Θεού, Αποστολικόν Ανάγνωσμα της Θ. Λ. των Θεοφανείων).
Μεγάλος Αγιασμός: ιστορία, διαφορά Αγιασμού παραμονής και ημέρας των Θεοφανείων – Ιωάννου Φουντούλη.

Δημοσιεύθηκε στην Αγιολογικά - Πατερικά, Αρχεία ήχου και εικόνος (video), Κυριακοδρόμιο (προσέγγιση στο Ευαγγέλιο και τον Απόστολο της Κυριακής και των Μεγάλων Εορτών), Λειτουργικά, εορτολογικά, Νεοελληνική απόδοση Ύμνων, Συναξάρια, Το ηχητικό περιοδικό μας - Ορθόδοξη Πορεία. Αποθηκεύστε τον μόνιμο σύνδεσμο.