Φυσιολογία για τη δημιουργία και την προοπτική του κόσμου (ΣΤ’) – Αγίου Συμεών του νέου Θεολόγου.

Πώς πρέπει να συμπληρωθεί ο ουράνιος κόσμος, και τί λογής είναι, και με ποιό τρόπο θα συμπληρωθεί.

… Αλλά είναι απαραίτητο να ερευνήσουμε πρώτα ποιον ονομάζει ο λόγος κόσμο που πρέπει να συμπληρωθεί, και που, αν δεν συμπληρωθεί, δεν θα έρθει το τέλος˙ αλλά και αυτό το ίδιο το τέλος, που λέγεται, τί είναι. Κατά τη γνώμη μου, κόσμος1 ωραιότατος είναι η Εκκλησία του Χριστού, αλλά και ολόκληρος ο ίδιος ο άνθρωπος, που μέσα του λέγεται ότι κατοικεί και περπατεί ο Θεός2 και αποστέλλει φωτεινές τις ακτίνες των χαρισμάτων του, επειδή είναι ήλιος δικαιοσύνης3˙ η Εκκλησία γνωρίζουμε ότι ονομάζεται και σώμα Χριστού και νύφη, όπως αναφωνεί ο Παύλος, ο νυμφαγωγός της, λέγοντας: «Σας αρραβώνιασα με έναν άνδρα, τον Χριστό, για να σας βάλω δίπλα σ’ αυτόν αγνή παρθένο»4 αλλά και ο θείος Δαβίδ αναφωνεί: «Η βασίλισσα στάθηκε στα δεξιά του, ντυμένη με χρυσοΰφαντο φόρεμα, στολισμένη με ποικίλα στολίδια».5 Διότι, αν και λένε ότι αυτό ειπώθηκε μόνο για την Θεοτόκο, ταιριάζει ωστόσο πολύ καλά και στην Εκκλησία του Υιού της και Θεού, όπως θα φανερώσουν καθαρότερα τα ακόλουθα: «Θα προσαχθούν», λέει, «στον βασιλιά παρθενικές ψυχές, ακολουθώντας την˙ οι ψυχές που είναι κοντά της θα προσαχθούν σ’ εσένα: θα προσαχθούν με ευφροσύνη και αγαλλίαση, θα οδηγηθούν στο ναό του βασιλιά».6 Ποιός λοιπόν νομίζεις ότι είναι αυτός ο ναός; Μήπως σκέφτεσαι ότι ο ναός είναι κάποιος άλλος οίκος και ότι άλλος άσχετος απ’ αυτόν το ναό είναι κάποιος άλλος οίκος και ότι άλλος άσχετος απ’ αυτόν το ναό είναι ο βασιλιάς; Με κανένα τρόπο. Διότι όπως κεφαλή της Εκκλησίας είναι ο Χριστός7 και Θεός, έτσι και ο ίδιος γίνεται για την Εκκλησία ναός, καθώς λοιπόν πάλι και η ίδια η Εκκλησία έχει γίνει ναός εκείνου και ωραίος κόσμος όπως αποδεικνύουν καθαρά αυτά που έχω πει παραπάνω, που και πάλι πρέπει να επαναλάβω και να πω, για να γίνει περισσότερο φανερή η ακρίβειά τους.
Ποιά λοιπόν είναι αυτά; Είναι αυτά που ο ίδιος ο Χριστός ο Θεός είπε στον Πατέρα του για τους πιστούς και τους ίδιους τους αποστόλους του, λέγοντας: «Και δεν παρακαλώ μόνο γι’ αυτούς, αλλά και για όλους εκείνους που θα πιστέψουν με το λόγο τους σ’ εμένα, για να είναι όλοι ένα».8 Πώς θα είναι ένα; «Όπως εσύ, Πατέρα, είσαι μέσα σ’ εμένα και εγώ είμαι μέσα σ’ εσένα, για να είναι και αυτοί μέσα σ’ εμάς ένα».9 Είδες πώς ο ίδιος έχει γίνει και βασιλιάς και ναός όλων αυτών που σώζονται; Μάθε λοιπόν και πως πάλι όλοι οι πιστοί, δηλαδή η βασίλισσα Εκκλησία και οι ψυχές, που ακολούθησαν πίσω της, θα γίνουν ναός και κόσμος του Θεού και βασιλιά. Και αυτό θα το μάθεις πρώτα από τον ίδιο τον βασιλιά Χριστό˙ διότι λέει: «Εγώ είμαι μέσα σ’ αυτούς, και εσύ, Πατέρα, είσαι μέσα σ’ εμένα, για να φθάσουν σε τέλεια ενότητα».10 Τί, άλλωστε, λέει ο Παύλος, ο μαθητής του; «Δεν γνωρίζετε ότι είστε ναός του Θεού και ότι το Πνεύμα του κατοικεί μέσα σ’ εσάς;»11 Βλέπεις ότι οι φράσεις του αποστόλου συμφωνούν με απόλυτη ακρίβεια με τα δεσποτικά λόγια, παρουσιάζοντας την Εκκλησία ως ναό του βασιλιά Θεού και πόλη και κόσμο; Μάθε ότι ο ίδιος ήταν που μιλούσε με τους προφήτες και τους αποστόλους, και ο ίδιος είναι που μιλά μ’ αυτούς και τώρα.
Ότι, αν δεν γεννηθούν όλοι οι προορισμένοι από γενεά σε γενεά, ως την τελευταία μέρα, και αν δεν συμπληρωθεί ο αριθμός τους, ο ουράνιος κόσμος δεν θα συμπληρωθεί.
Επειδή όμως η Εκκλησία είναι σώμα του Χριστού και νύφη του Χριστού και ουράνιος κόσμος και ναός του Θεού, τα μέλη όμως του σώματός του έχουν γίνει όλοι οι άγιοι, αλλά ακόμη δεν γεννήθηκαν και δεν ευαρέστησαν όλοι, ούτε δηλαδή ολοκληρώθηκε το σώμα του Χριστού, ούτε συμπληρώθηκε ο ουράνιος κόσμος, εννοώ αυτός ο ίδιος ο κόσμος της Εκκλησίας του Θεού αλλά υπάρχουν σήμερα στον κόσμο πολλοί άπιστοι που και θα πιστέψουν στον Χριστό, υπάρχουν πολλοί αμαρτωλοί και άσωτοι που θα μεταστραφούν μετανοώντας, υπάρχουν πολλοί ανυπάκουοι που θα υπακούσουν, υπάρχουν ακόμη πολλοί που και θα γεννηθούν και θα ευαρεστήσουν στον Θεό, ωσότου να ηχήσει η τελευταία σάλπιγγα,12 γι’ αυτό πρέπει να γεννηθούν όλοι αυτοί, που ο Θεός τους γνωρίζει από πρίν, και να προσέλθουν, και να συμπληρωθεί ο κόσμος της Εκκλησίας των πρωτοτόκων, που είναι υπεράνω του κόσμου, στην Ιερουσαλήμ, που είναι στα επουράνια,13 και τότε θα έρθει το τέλος, και θα ολοκληρωθεί το συμπλήρωμα του σώματος του Χριστού απ’ αυτούς που ο Θεός προορίζει να γίνουν ως προς τη μορφή όμοιοι με την εικόνα του Υιού του14˙ αυτοί είναι τα τέκνα του φωτός και της μέρας του.15
Αυτοί λοιπόν όλοι είναι προορισμένοι και απογραμμένοι και μετρημένοι, και πρόκειται να προστεθούν και να ενωθούν στο σώμα του Χριστού˙ και τότε, με το να γίνει κατά κάποιο τρόπο ολοκληρωμένο το σώμα του Χριστού, χωρίς να λείπει κανένα μέλος του, θα συμπληρωθεί, θα γίνει δηλαδή τέλειο, όπως φρονεί αληθινά και ο απόστολος Παύλος, λέγοντας τα εξής: «Ωσότου να φθάσουμε όλοι σε τέλειο άνδρα, στο μέτρο της τελειότητας του αναστήματος του Χριστού.16 Διότι όποιους προγνώρισε αυτούς και προόρισε, όποιους πρόρισε αυτούς και κάλεσε, όποιους κάλεσε αυτούς και δικαίωσε, όποιους δικαίωσε αυτούς και δόξασε, ώστε να γίνουν όμοιοι ως προς τη μορφή με την εικόνα του Υιού του».17 Είδες πώς όλοι οι άγιοι είναι προορισμένοι και προγνωρισμένοι; Μάθε λοιπόν πως λέει και ότι έχουν απογραφεί αυτοί. Διότι με το να πει, «Προσήλθατε στο όρος Σιών και στην πόλη του ζωντανού Θεού, στην επουράνια Ιερουσαλήμ, και σε μυριάδες αγγέλων, σε πανήγυρι», πρόσθεσε, «και σε εκκλησία πρωτότοκων υιών, που έχουν απογραφεί στους ουρανούς».18 Αν λοιπόν είναι απογραμμένοι, είναι ολοφάνερο ότι είναι και μετρημένοι, όπως έχει γραφεί: «Γνωρίζει ο Κύριος τους δικούς του».19 Αλλά και η ιερή φράση λέει: «Άλλωστε για σας και οι τρίχες της κεφαλής σας είναι μετρημένες».20 Αν όμως οι τρίχες της κεφαλής μας είναι μετρημένες από τον Θεό, που γνωρίζει τα πάντα, πόσο περισσότερο είμαστε μετρημένοι εμείς; Αφού λοιπόν όλοι οι άγιοι είναι προγνωρισμένοι από τον Θεό, και είναι συγχρόνως προορισμένοι και μετρημένοι, όπως είναι και απογραμμένοι με το όνομά τους στους ουρανούς, αλλά και είναι οι ίδιοι όλοι μαζί μέλη του Χριστού, που πρέπει να γίνουν και να αποτελέσουν ένα σώμα μαζί του, αποδείχθηκε φανερά με το λόγο ότι, όταν όλοι αυτοί συναθροισθούν και ενωθούν σε ένα σώμα, στο σώμα δηλαδή του Χριστού, τότε και ο ουράνιος κόσμος, η ίδια η επουράνια Ιερουσαλήμ, που είναι και εκκλησία των πρωτότοκων υιών, θα συμπληρωθεί, θα ολοκληρωθεί δηλαδή το σώμα της βασίλισσας του Θεού Εκκλησίας, που είναι σώμα του Χριστού του Θεού.
Πού λοιπόν είναι εκείνοι που με τους μάταιους διαλογισμούς τους στοχάζονται πολλές διαμονές έξω από τη βασιλεία των ουρανών με συνέπεια την καταστροφή τους; Πού είναι εκείνοι που λένε ότι δεν θέλουμε να εισέλθουμε στη βασιλεία των ουρανών, διότι αυτό είναι πολύ, αλλά επιθυμούμε να είμαστε σε τόπο ανάπαυσης, και αυτό μας αρκεί; Όλοι οι άγιοι, που έζησαν από την αρχή του κόσμου, πρέπει να είναι ένα σώμα με τον Χριστό. Και πού αλλού υποθέτουν να είναι αυτοί, αν βρεθούν ανάξιοι για το σώμα του Χριστού και αν αποκοπούν απ’ αυτό; Όταν μάλιστα θα ανακαινίζεται όλος ο κόσμος με τη φωτιά, σε ποιό τόπο νομίζουν ότι θα είναι κάποτε ο εαυτός τους, ώστε να μη δοκιμάσουν εκείνη τη φωτιά και να μη δοκιμασθούν από εκείνη τη φωτιά; Πραγματικά, «παραδόθηκαν με τις σκέψεις τους σε μάταια πράγματα και σκοτίσθηκε η ασύνετη καρδιά τους˙ διότι, αν και έλεγαν ότι είναι σοφοί, κατάντησαν μωροί».21
Αλλά ας προχωρήσουμε και ας εξετάσουμε ποιος είναι ο μυστικός γάμος του Θεού, και ας κατευθύνουμε το λόγο μας σε άλλη υπόθεση. Ποιά είναι αυτή; Είναι η υπόθεση που ζητούν να μάθουν κάποιοι από τους αμύητους. Διότι λένε: «Άραγε στη μέλλουσα ζωή, όταν θα αποδίδει ο Θεός στον καθένα σύμφωνα με τα έργα τους, θα γνωρίζονται οι άγιοι μεταξύ τους ή όχι;» Πρέπει λοιπόν να αρχίσουμε εμείς πρώτα από τα ευαγγελικά λόγια, και τότε ο λόγος, ακολουθώντας το δρόμο του, θα φανερώσει και γι’ αυτά τι θα γίνει.

Υποσημειώσεις.
1. Κόσμος˙ εδώ και κόσμος αλλά και κόσμημα, στολίδι.
2. Πρβ. Β’ Κορ. 6, 16
3. Μαλ. 4, 2
4. Β. Κορ. 11, 2
5. Ψαλμ. 44, 10
6. Ψαλμ. 44, 15-16
7. Πρβ. Εφ. 5, 23
8. Ιω. 17, 20-21
9. Ιω. 17, 21
10. Ιω. 17, 23
11. Α’ Κορ. 3, 16
12. Α’ Κορ. 15, 52
13. Πρβ. Εβρ. 12, 22-23
14. Πρβ. Ρωμ. 8, 29
15. Πρβ. Α’ Θεσ’. 5, 5
16. Εφ. 4, 13
17. Ρωμ. 8, 29-30
18. Εβρ. 12, 22-23
19. Β. Τιμ. 2, 19
20. Ματθ. 10, 30
21. Ρωμ. 1, 21

Από το βιβλίο: Αγίου Συμεών του Νέου Θεολόγου – Έργα (Νεοελληνική απόδοση).

Εκδόσεις: Περιβόλι της Παναγίας. Μάιος 2017

Η/Υ επιμέλεια Σοφίας Μερκούρη.

Παράβαλε και:
Βίβλος των ηθικών λόγων. 1. Φυσιολογία για τη δημιουργία και την προοπτική του κόσμου (Α’).
Φυσιολογία για τη δημιουργία και την προοπτική του κόσμου (Β’) – Αγίου Συμεών του νέου Θεολόγου.
Φυσιολογία για τη δημιουργία και την προοπτική του κόσμου (Γ’) – Αγίου Συμεών του νέου Θεολόγου.
Φυσιολογία για τη δημιουργία και την προοπτική του κόσμου (Δ’) – Αγίου Συμεών του νέου Θεολόγου.
Φυσιολογία για τη δημιουργία και την προοπτική του κόσμου (Ε’) – Αγίου Συμεών του νέου Θεολόγου.

Κατηγορίες: Αγιολογικά - Πατερικά, Θαυμαστά γεγονότα, Κυριακοδρόμιο (προσέγγιση στο Ευαγγέλιο και τον Απόστολο της Κυριακής και των Μεγάλων Εορτών), Λειτουργικά, εορτολογικά, Νεοελληνική απόδοση Ύμνων, Συναξάρια, Λογοτεχνικά. Προσθήκη στους σελιδοδείκτες.